گروه انتشاراتی ققنوس | «سقوط وال‌استریت» در بازار نشر
 

«سقوط وال‌استریت» در بازار نشر

«سقوط وال‌استریت» در بازار نشر

کتاب «سقوط وال‌استریت» نوشته ناتان آسنگ با ترجمه فاطمه شاداب توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «سقوط وال‌استریت» نوشته ناتان آسنگ به‌تازگی با ترجمه فاطمه شاداب توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب هشتادمین عنوان از مجموعه «تاریخ جهان» است که این‌ناشر چاپ می‌کند و نسخه اصلی آن، سال ۲۰۰۱ توسط انتشارات لوسنت منتشر شده است.

کتاب‌های «مجموعه تاریخ جهان» برای عرضه چشم اندازی گسترده و ژرف از سیر تاریخ منتشر می‌شوند. این‌مجموعه زمینه‌های فرهنگی رخدادهای تاریخی، اندیشه‌های سیاسی، فرهنگی و فلسفه‌های تاثیرگذار را در گذر تمدن بین‌النهرین، مصر باستان، یونان، روم، اروپای قرون وسطی و ... معرفی می‌کند.

دهه ۱۹۲۰ که بورس آمریکا در آن سقوط کرد، دهه عجیبی بوده است؛ جنگ جهانی اول باعث جابه‌جایی مرز تعدادی از کشورهای اروپایی شده بود و لهستان که روزگاری در محاصره خشکی بود، به دریا راه پیدا کرده بود و کشورهای کوچکی مثل اتریش، مجارستان، یوگسلاوی، چکسلواکی، استونی، لتونی و لیتوانی به استقلال رسیدند. آمریکا هم در آن‌برهه دو اقدام تاریخی مهم داشت؛ ممنوعیت فروش مشروبات الکلی و اعطای حق رای به زنان. در سال ۱۹۲۰، زنان آمریکا نه‌تنها به حق رای رسیدند، بلکه به تدریج وارد محیط‌های کار، موسسات آموزش عالی و عرصه‌های حرفه‌ای شدند.

رشد و گسترش صنعت در آمریکای دهه ۱۹۲۰، باعث مصرف‌گرایی شدیدی در این‌کشور شد اما در نهایت سال ۱۹۲۹ بازار بورس این‌کشور سقوط کرد و ماجراهای سال‌های رکورد اقتصادی را رقم زد. در کتاب «سقوط وال‌استریت» زمینه‌های رشد اقتصادی آمریکا پس از جنگ جهانی اول، تأثیر آن بر رشد بازار سهام، ورود سرمایه‌گذاران طبقه متوسط به بازار سهام و عوامل سقوط این بازار و پیامدهای آن بر زندگی مردم آمریکا بررسی می‌شود.

کتاب پیش‌رو با محوریت مرور تاریخ سقوط بورس آمریکا و رکورد اقتصادی، به‌جز پیشگفتارش با عنوان «چه‌کشوری! چه روزگاری برای زندگی!»، ۷ فصل اصلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «دهه بیست پرهیاهو»، «رشد بازار سهام»، «نشانه‌های خطر»، «آغاز فروپاشی»، «سقوط بازار سهام»، «تاثیر آنی سقوط بازار سهام بر زندگی آمریکاییان» و «آثار بلندمدت سقوط بازار سهام».

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

حتی در این‌زمان هم تحلیلگران بازار سهام دلیلی نمی‌دیدند که به دست‌اندرکاران بازار هشدار بدهند. بسیاری از ثروتمندترین و زیرک‌ترین فعالان تجاری آمریکا ثروتشان را به بازار بورس گره زده بودند، و گمان می‌رفت در صورت کاهش تقاضا آن‌ها پول بیشتری روانه بازار خواهند کرد. کارشناسان معتقد بودند بازار همیشه با فراز و فرودهایی همراه بوده است. آن‌ها توقع داشتند قیمت‌ها بار دیگر افزایش یابد و همان روند افزایشی‌ای را که طی سال‌های گذشته داشت حفظ کند. از نظر دفاتر کارگزاری بورس هم این نوسانات بازار عادی بود و تاکید می‌کردند که زمان مناسبی برای خرید سهام شرکت‌هایی است که قیمتشان از ارزش واقعی‌شان کمتر شده است. اغلب سرمایه‌گذاران توقع داشتند که روز چهارشنبه ۲۳ اکتبر روز خوبی برای بازار سهام باشد.

اما برخلاف تصور سرمایه‌گذاران، بازار با درخواست‌های متعدد فروش مواجه شد. کارگزاران بورس درخواست‌های مشتریانشان را برای فروش سهامشان اجابت می‌کردند، و به این‌ترتیب ۶/۳ میلیون سهم دست‌به‌دست شدند که رکورد جدیدی در بازار به شمار می‌آمد. در عرض یک‌روز، شاخص سهام ۵ درصد تنزل کرد. بهای بیش از ۱۷۰ سهام به پایین‌ترین میزان در سال رسید. گفته می‌شد کاهش ارزش سهام در بازار بالغ بر ۴ میلیارد دلار بوده است.

این‌کتاب با ۱۱۹ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۳۵ هزار تومان منتشر شده است.

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه