گروه انتشاراتی ققنوس | دوره ای که وحشت سرخ اوج گرفت
 

دوره ای که وحشت سرخ اوج گرفت

نمایش خبر

...................

خبرگزاری ایرنا

جمعه 31 شهریور 1402

....................

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، سال ۱۹۵۰ بی‌اعتمادی و ترس امریکایی‌ها از شوروی، کمونیسم و کمونیست‌ها جنون‌آمیز شده بود. در روزهای پایانی سال موج ضدیت با کمونیسم در کشور به بالاترین حد رسیده بود. در اوایل سال علیه الجرهیس اعلام جرم شد و به جرم شهادت دروغ به دادگاه کشانده شد. این بار او گناهکار شناخته و به پنج سال زندان محکوم شد. بلافاصله بعد از دادگاه هیس، سناتور جوزف مکارتی، در سخنرانی که تحت عنوان «دشمنان داخلی» در ویلینگ ویرجینیای غربی ایراد کرد، ادعا داشت که وزارت امور خارجه امریکا پر است از کمونیست و هواداران آن‌ها.

عده زیادی باور داشتند که اتهام‌های مکارتی صحت دارد. اگر در پرونده هیس ثابت نشده بود که کمونیست‌ها در سطوح عالی دولت ایالات متحده رخنه کرده اند و احتمالا هنوز هم هستند! زمان ایراد این سخنرانی بسیار مناسب بود. این سخنرانی آغازگر مبارزات ضدکمونیستی مکارتی بود که به مدت چهار سال در کشور ادامه داشت.

چند ماه پس از سخنرانی مکارتی، دو رخداد دیگر بر شعله‌های این آتش دامن زد. در ماه مه زوجی امریکایی، جولیوس و اتل روزنبرگ، به اتهام جاسوسی و انتقال اسرار اتمی به اتحاد شوروی دستگیر شدند. سپس در ماه ژوئن کره‌شمالی کمونیست به کره‌جنوبی غیرکمونیست حمله کرد و به این ترتیب جنگ چند ملیتی کره غاز شد. در همان ماه گزارش ویژه‌ای تحت عنوان «کانال سرخ، گزارش نفوذ کمونیست‌ها در رادیو و تلویزیون» در میان مسئولان شبکه شهر نیویورک توزیع شد.

در این گزارش نام بیش از ۱۵۰ نفر از دست اندرکارانی آورده شده بود که گمان می‌رفت عضو حزب کمونیست یا از هواداران حزب باشند یا با سازمان‌هایی که تمایلات کمونیستی داشتند در ارتباط بودند.

بر اساس گزارشی که در ۱۰۵۶ صندوق جمهوری در مورد فهرست سیاه صنعت سرگرمی منتشر کرد، گزارش کانال سرخ آعاز رسمی تهیه فهرست سیاه در رادیو و تلویزیون در دوره مکارتی به حساب می‌آمد. ترس از هر آنچه به کمونیسم ارتباط داشت و روند ارعاب و انگ زدن که از اواخر دهه ۱۹۴۰ شروع شده بود تمام کشور را در بر گرفت و شدت یافت و ویژگی بارز دوره مکارتی شد.

این‌کتاب یازدهمین‌ عنوان از مجموعه «چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر جهان» است که این‌ناشر ترجمه آن را منتشر می‌کند و نسخه اصلی‌اش با عنوان The Mccarthy Era ,Perspectives on Modern World History در سال ۲۰۱۱ توسط انتشارات بهشت سبز (Greenhaven press) منتشر شده است.

مجموعه‌کتاب‌های «چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر جهان» رویدادهای تاریخی دنیا را از قرن بیستم به بعد با ارائه تحلیل و از دیدگاه‌های مختلف بررسی می‌کنند. کتاب‌های این‌ مجموعه به گفته دست‌اندرکاران تولیدشان، به دانش‌آموزان، دانشجویان و علاقه‌مندان، گزیده‌ای از رویدادهای مهم تاریخ را ارائه می‌کنند که پیش‌تر منتشر شده‌اند اما این‌بار پوششی بین‌المللی از آن به دست می‌دهند. این‌کتاب برای طیف وسیعی از مخاطبان طراحی شده‌اند؛ کسانی که می‌خواهند نه‌تنها درباره تاریخ بلکه درباره رویدادهای جاری، سیاست، حکومت، روابط بین‌المللی و جامعه‌شناسی بیشتر بدانند.

دوره ای که وحشت سرخ اوج گرفت
 جلد کتاب

قسمتی از متن کتاب

به طور خلاصه می‌توان گفت تعریف امروزی مکارتیسم شامل دسیسه‌چینی، پاپوش درست کردن، طرح اتهام بی‌اساس، و/یا تهیه فهرست سیاه است. اگر سیاست‌مداری به منظور تخریب مخالفان سیاسی‌اش واقعیات را جعل کند، می‌توان آن را بر چون و چرا مکارتیسم خواند. اما اگر کسی عقیده‌ای غیرمعمول یا متناقض را مطرح کند، نمی‌توان آن را قطعا به مکارتیسم نسبت دارد. و اگر واقعیت‌ها به درستی مطرح شوند مطمئنا در طبقه‌بندی مکارتیسم جای نمی‌گیرند.

وقتی جمهوری‌خواهان برای گردآوری کمک مالی از ابزار «ارعاب» استفاده می‌کنند، یا وقتی اعضای تی پارتی می‌گویند رئیس جمهور اوباما امریکا را به سوی سوسیالیسم پیش می‌برد غیر از مکارتیسم چه نام دیگری می‌توان به آن داد؟ این دو گروه دست در دست یکدیگر هدف انتخاب سیاستمدارهای هم‌فکر را پیش می‌برند. اگر کمی فکر کنید، متوجه می‌شوید پیروان مکارتیسم با استفاده از ابزار وحشت پراکنی در تبلیغات انتخاباتی می‌خواهند چنان نگرانی – وگاه چنان وحشتی- از انتخاب کاندیدای مخالف در دل مردم بیندازند که آن‌ها حس کنند گزینه دیگری جز انتخاب بین بد و بدتر ندارند. (صفحه۱۰۱ و ۱۰۲)

کتاب دوره مکارتی ویراسته مایرا ایمل و ترجمه فاطمه شاداب در قطع وزیری با ۱۴۴ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۸۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ توسط انتشارات ققنوس منتشر شد.

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه