گروه انتشاراتی ققنوس | توله‌های تلخ/ آذر برزین نامه
 

توله‌های تلخ/ آذر برزین نامه 1400/5/18

تازه‌های نشر/ توله‌های تلخ


«توله‌های تلخ» رمانی است نوشته قباد آذرآیین، نویسنده پیشکسوت اهل جنوب ایران که به‌تازگی توسط انتشارات هیلا منتشر شده است. این رمان خواندنی، روایت پدربزرگی است که هربار به خواب می‌رود و در کودکی‌اش بیدار می‌شود.
آذرآیین خالق این اثر، نویسنده‌ای است که به بیان مشکلات و مسائل زادگاهش و بازگو کردن ویژگی‌های فرهنگ بومی جنوب ایران (مسجد سلیمان) در آثارش معروف است. رمان توله‌های تلخ در منطقه‌ای به اسم برزخ‌آباد در جنوب ایران روی می‌دهد و راوی آن یک نوجوان پسر است. داستان از زمان حال و زمانی که راوی داستان، یک ‌پدربزرگ است شروع می‌شود و مقاطع مختلف زندگی او را از کودکی تا بزرگسالی شامل می‌شود. پدربزرگ راوی قصه، بیماری است که دکترها از روند درمانی‌اش ناامید شده‌اند و فرصت چندانی برای زندگی ندارد؛ هر بار که به خواب می‌رود در کودکی‌اش بیدار می‌شود. خاطرات و خیال‌پردازی‌های کودکی تا جوانی پدربزرگ راوی، قصه محتوای اصلی این کتاب را در بر می‌گیرد. «توله‌های تلخ» در 2 بخش اصلی نوشته شده که بخش اول بیست‌ویک ‌فصل و بخش دوم، 9‌فصل دارد. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «عمو مرتضی و زن عمو ناف‌بر هم بوده‌اند. بدون ‌اینکه خودشان خبر داشته باشند، با هم نامزد شده بودند، اما بابای منیژه، وقتی دخترش پا گذاشته بود توی 16 سالگی، زده بود زیر حرفش. گفته بود: دختر 16 ساله وقت شوهرکردنش است، از وقت شوهر کردنش هم گذشته، اما یک پسر 16 ساله هنوز بچه است...»
انتشارات هیلا، «توله‌های تلخ» را در ۱۸۴صفحه با شمارگان ۷۷۰نسخه، به ‌بهای 35هزارتومان منتشر کرده است.

   آذر برزین نامه

«آذربرزین نامه» که از سراینده‌ای ناشناس و احتمالا سروده شده در قرن دهم است، با تصحیح و تحقیق رضا غفوری به تازگی از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.
این کتاب، منظومه‌ای است پهلوانی به تقلید از شاهنامه فردوسی درباره سرگذشت آذربرزین پسر زال، از آغاز تولد تا مرگ بهمن که در بحر متقارب سروده شده است. از آنجا که درباره این پهلوان و این منظومه روایات و دستنویس‌ها اندک بوده، کار و تلاش مصحح، ارزشمند و درخور توجه است. مصحح در این اثر، به‌دنبال ردپایی از این پهلوان در منظومه پهلوانی، در متون تاریخی و ادبیات عامه ایران رفته و از این میان ویژگی‌های فکری ، زبانی و ادبی این متن را بررسی کرده است. این کتاب 102صفحه‌ای، با شمارگان 550نسخه به بهای 22هزار تومان، منتشر شده است.

ثبت نظر درباره این خبر
عضویت در خبرنامه