گروه انتشاراتی ققنوس | ترجمه دیگری از رمان «صومعه پارما» در بازار نشر
 

ترجمه دیگری از رمان «صومعه پارما» در بازار نشر

نمایش خبر

.........................

خبرگزاری تسنیم

چهارشنبه 24 اسفند 1401

.........................

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ کتاب «صومعه پارما»، نوشته استاندال با ترجمه محمد نجابتی از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است. این اثر در سال 1839 منتشر شد و روایتگر داستان یک نجیب‌زاده ایتالیایی در دوران ناپلئونی و بعد از آن است که مورد تحسین بالزاک، تولستوی ، آندره ژید، دی لمپدوسا و هنری جیمز قرار گرفت. همچنین این  رمان برای اپرا، فیلم و تلویزیون استفاده شده است.

فابریزیو دل دونگو که از اشراف جوان و ایتالیایی است، مصمم است که از دستور پدر راست‌گرای خود سرپیچی کند و برای جنگ برای ناپلئون به میدان برود. او در نبرد واترلو، آماده و در عین حال پر از شور و شوق جنگ و جلال ظاهر می‌شود. سرانجام با توجه به توصیه‌ها، فابریزیو به میلان باز می‌گردد.

در بازگشت چون پدرخوانده‌اش مارکی دل دونگو، او را از قصر می‌راند به نزد عمه‌اش در پارم پناه می‌برد.  فابریس جوان، اکنون که راه افتخار نظامی به رویش بسته شده است، آماده پیش گرفتن راه کشیشی می‌شود و معاون اسقف پیر می‌‌شود.

«صومعه پارمای» استاندال در  1839 ، 9 سال پس از سُرخ و سیاه، منتشر شد. رمان با حمله ناپلئون به میلان در1769 آغاز می‌شود و حوادث آن تا 1830 ادامه می‌یابد. فابریس دل‌دونگو، شخصیت اصلی رمان، با شنیدن آوازه قهرمانی‌های ناپلئون از ایتالیا رهسپار فرانسه می‌شود تا در رکاب ژنرال بناپارت بجنگد. اما چه سود که پیوستنش به ارتش فرانسه با هزیمت در واترلو مصادف است. فابریس در بازگشت از واترلو گرفتار پیشامدهایی می‌شود و سرنوشتش برای همیشه تغییر می‌کند. او در نهایت، به‌ واسطه نفوذ عمه‌اش در دربار پارما، ناگزیر به این شهر خفقان‌زده رخت می‌کشد.

«صومعه پارما» که در عصر خودش تقریباً ناشناخته ماند امروزه از برترین آثار ادبی جهان به شمار می‌آید و الهام‌بخش بسیاری از نویسندگان و هنرمندان بوده است. توصیف واترلو و حالات فابریس در برج فرانسه از بدیع‌ترین صحنه‌های رمان است. در عین حال، پارما نمونه‌ای از جامعه‌ای آکنده از فتنه و نفاق است، جایی که امیال شخصی و دسیسه‌های سیاسی در هم گره می‌خورند و در چشم به‌هم‌زدنی افراد را از عرش به فرش می‌رسانند.

«ماری آنری بیل» با نام مستعار «استاندال»، متولد 23 ژانویه 1783 میلادی در فرانسه، نویسنده‌‌ سبک رئالیسم قرن‌نوزدهم میلادی بود. او در تاریخ 23 مارس 1842، در سن 59 سالگی درگذشت.

انتشارات ققنوس این کتاب را در 627 صفحه به قیمت 327 هزار تومان منتشر کرده است.

انتهای پیام/

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه