گروه انتشاراتی ققنوس | گفت وگوهایی در باب سیاست، فیزیک و فلسفه - می دانم که هیچ نمی دانم(کارل پوپر)-تازه های اندیشه
 

گفت وگوهایی در باب سیاست، فیزیک و فلسفه - می دانم که هیچ نمی دانم(کارل پوپر)-تازه های اندیشه

روزنامه همشهری

عنوان سقراط وار کتاب «می دانم که هیچ نمی دانم» به انگیزه چند گفت وگو و دو سخنرانی از کارل رایموند پوپر، فیلسوف معاصر تحلیلی انتخاب شده است. او که یکی از سرسخت ترین ناقدان اندیشه های تمامیت خواهانه در حوزه فلسفه سیاسی به شمار می رود، آرای خود را در گستره خردگرایی انتقادی پرورانده است. کتاب حاضر که حاوی چند گفت وگو با روزنامه دی ولت آلمان با پوپر است، شامل موضوع هایی چون: سیاست، علم، فلسفه، روشنفکری، تکنولوژی و... است. 
ازجمله ویژگی های این کتاب، به گفت وگو نشستن با فیلسوفی است که به صراحت در راه کشف حقیقت معروف است و کتاب با این هدف تدوین یافته که نگاهی گذرا و فشرده و البته قابل دسترس برای همگان به آرای پوپر در افق مسائل جدیدتر داشته باشد. درواقع مسائلی که در کتاب به بحث گذاشته از دو سنخ اند: دسته ای از مسائل که پوپر کمابیش بدان ها در آثارش پرداخته و در اینجا با بیان روان تر و مثال های جدیدی همراه شده اند و دسته ای دیگر که گفت وگوکننده پوپر را وادار به موضع گیری در باب مهم ترین تحولات سیاسی عصر می کند. هرچند که اعلام برخی از آنها از طرف وی از تازگی برخوردار نیستند. ازجمله، ویژگی های دیگر این کتاب، عنوان های جالب و ژورنالیستی است که برای برخی از سرفصل ها برگزیده شده است: ما همچون نوازنده ای که پیانو می نوازد مغزمان را می نوازیم، آلمانی ها نباید دست خیرخواهانشان را گاز بگیرند، روشنفکران متکبر و رشوه خوارند و... 
درمجموع، کتاب حاضر را که با دو سخنرانی پوپر با عنوان «خود رهایی از دانش» و «اعتقاد به غرب چیست؟» پایان می یابد، می توان در حکم مقدمه ای برای فهم بهتر و ورود به آثار این فیلسوف بزرگ تلقی کرد.
ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه