گروه انتشاراتی ققنوس | گسیختن رشته توقعات معمول ما-در باب طنز؛ در پیشخوان همشهری
 

گسیختن رشته توقعات معمول ما-در باب طنز؛ در پیشخوان همشهری

روزنامه همشهری

رشته طنز و ذات طنزنویسی دارای شاخه های گوناگونی است که تاکنون آثار زیادی درباره آن نوشته شده است. کتاب در باب طنز یکی از کتابهای قابل اعتناست که با عنصر طنز به صورت علمی و ریشه ای برخورد کرده، این کتاب با احتساب بخش مقدمه دارای هفت فصل است. 
مقدمه، آیا طنز انسانی است؟ خندیدن به جسم خویش _ نظریه پسا ،قولونی- ماشین خنده _ نگاهی به برگون وویندهام لویس، خارجی ها مضحکند _ روح قومی فرهنگ عامه در طنز- همه خیط کاشتیم _ طنز به مثابه عرف عام و چرا فرا ، خود دوست شماست _ برداشت من و فروید از طنز درونمایه این کتاب را تشکیل داده اند. 
در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است: «لطیفه، رشته توقعات معمول ما را از جهان تجربی می گسلد. می توان گفت که طنز نتیجه گسستگی میان موجودیت معمول اشیاء و نحوه بازنمود آنها را در لطیفه یا میان توقع ما و واقعیت است، رایج ترین نوع لطیفه این است که بر خلاف انتظارمان، جمله ای غافلگیرکننده بشنویم، آنچه در این جا باعث خنده ما می شود این است که آنچه انتظارش را داشته ایم، نقش بر آب شده است.» 
سیمون کریچلی در این کتاب از ارسطو و سیسرون آغاز می کند، نظریه های طنز را قدم به قدم در می نوردد، فروید و باختین و مایرماس را فراموش نمی کند و تلاش می کند با بهره گیری از مثالها و اسطوره ها به ژرفای عجیب و جذاب طنز راه یابد.
ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه