گروه انتشاراتی ققنوس | «کره‌شمالی» و «پناهجویان در گذر تاریخ» منتشر شد
 

«کره‌شمالی» و «پناهجویان در گذر تاریخ» منتشر شد

نمایش خبر

.............................

خبرگزاری ایرنا

سه شنبه 7 مرداد 1399

.............................

مجموعه تاریخ جهان (World History) که توسط انتشارات آمریکایی لوسنت بوک منتشر می‌شود، مناسب سنین ۱۲ تا ۱۵ سال است، همه مجموعه در یک شکل و قالب از نظر تعداد صفحه و فصل‌ها و در ۱۰۴ صفحه نظام گرفته و نویسندگان معمولا کارشناس حوزه‌ای هستند که کتاب در آن نوشته شده است.

ویراستاران این مجموعه آن را چنین تعریف کرده‌اند: مطالعه تاریخ فراتر از تنها یادگرفتن و دانستن اسامی و زمان رویدادهاست؛ بلکه مطالعه داستان‌های جالب ملت‌ها و تمدن‌هایی است که گاه عجیب و متاثرکننده ظهور و سپس افول کرده‌اند یا جنگ و درِگیری‌هایی که سده‌ها و هزاره‌ها ادامه داشته‌اند. در حالیکه خواننده اطلاعات بیشتری از این داستان‌ها می‌یابد فهم عمیق تری از تاریخ به دست می‌آورد که در نهایت احترام او را برای گذشته به همراه خواهد داشت.

مخاطب این مجموعه را در سفر تاریخی متون اصلی پر از روایت‌های واقعی و خرده‌روایت‌ها، نقل‌قول‌هایی از شخصیت‌های تاریخی و مورخان معاصر، منابع اصلی و گاه‌شماری تاریخ همراهی می‌کنند.

همچنین مجموعه تاریخ جهان اندیشه های سیاسی، فرهنگی و فلسفی تاثیرگذار را در گذر مشتعل‌ تمدن از بین‌النهرین و مصر باستان به یونان، روم، اروپای قرون وسطی و دیگر تمدن‌های جهانی تا روزگار ما پی می‌گیرد.

عنوان هفتادوچهارم از این مجموعه که به همت نشر ققنوس منتشر شده است، پناهجویان در گذر تاریخ نوشته گری وینر نام دارد که آن را شهربانو صارمی به فارسی برگردانده است. کتاب با گرافی تصویری از مهم‌ترین رویدادهای در تاریخ پناهجویان از سال ۱۰۰۶ میلادی تا ۲۰۱۷ آغاز می‌شود، یک پیشگفتار به قلم نویسنده دارد که در آن به توضیح کلمات کلیدی این حوزه می‌پردازد و پنج فصل با عناوین آوارگان عصر باستان، آوارگان اوایل قرن بیستم، جنگ جهانی دوم و «بی‌خانمان‌ها»، اواخر قرن بیستم، قرن بیست‌ویکم که سفری تاریخی را برای خواننده در مورد مهاجرت و پناهجویی از گذشته تا امروز هموار می‌کند.

نویسنده در سخن آخر نتیجه می گیرد «بحران آوارگی خودبه‌خود پیش‌ نمی‌آید. تصمیم‌های رهبران کشورها آتش جنگ را می‌افروزد و دود آن به چشم غیرنظامیان می‌رود و باعث صدمه دیدن و آواره‌شدن آنها می‌شود» (ص. ۸۵). پانوشت‌ها و یادداشت‌های هر فصل و فهرست منابع برای مطالعه بیشتر نیز در آخر کتاب منابع بیشتری برای خواننده علاقه‌مند نوجوان به دست می‌دهد.  

عنوان دیگر کره شمالی نگاهی به کشوری اسرارآمیز نوشته النور برادشاو و ترجمه شهربانو صارمی است. این اثر نیز با گرافی تصویری در مورد مهم ترین رویدادهای کره شمالی از دو هزار و ۳۳۳ سال قبل از میلاد مسیح تا سال ۲۰۱۷ آغاز می‌شود. پیشگفتار نویسنده اولین عنوان متنی کتاب است که طی آن در مورد وضعیت دیروز و امروز این کشور توضیحاتی می دهد و در بخشی می نویسد: کره‌شمالی پس از پشت سر گذاشتن دوره سرکوب و اشغال ژاپن از سال ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ م با چالش دیگری روبه‌رو شد. جنگ جهانی دوم به اشغال کره از سوی ژاپن پایان داد، اما کشمکش تازه‌ای آغاز شد که شبه‌جزیره را به دو نیم کرد و دو طرف را مقابل هم قرار داد. (ص. ۱۱)

این کتاب نیز مانند دیگر عناوین این مجموعه در پنج فصل نظام گرفته است که نام های آنها پادشاهی و سلسله‌ها، دنیا غرق در جنگ، جنگ در کره، خاندان رهبر و در صدر اخبار است. نویسنده در آخرین فصل یا سخن پایانی نتیجه می‌گیرد:

تا این جا که موبایل و اینترنت در حال تغییر دادن شیوه ارتباط و تماس مردم در کره‌شمالی بوده است، هر چند آن‌ها به شبکه‌های خصوصی دولتی محدود هستند. با این که حاکمیت مایل است نمایشی از اتحاد مطلق داشته باشد که در خدمت رژیم است، واقعیت زندگی روزانه در حال دگرگونی است. (ص. ۹۷)

مطابق معمول این عناوین پانوشت ها، منابعی برای مطالعه بیشتر و نمایه هم پایان بخش این کتاب است.

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه