گروه انتشاراتی ققنوس | کتاب خودتان را بنویسید: عروسک سخنگو و موش کتابخانه
 

کتاب خودتان را بنویسید: عروسک سخنگو و موش کتابخانه 1396/2/7

ترجمه‌ی مریم موسوی

« موش کتاب‌خانه » شاید از معروف‌ترین آثار دانیل کرک باشد. این شخصیت نشان می‌دهد هر کودکی می‌تواند یک نویسنده باشد. سام در سوراخی کوچک پشت قفسه‌های کتاب مرجع کودکان در کتاب‌خانه زندگی می‌کرد. همه چیز برایش خوب و آرام پیش می‌رفت ، چون عاشق خواندن بود. او کتاب‌های مصور می‌خواند، زندگی‌نامه، شعر و حت ا افسانه‌های جن و پریان. او آن قدر کتاب خواند تا این که روزی تصمیم گرفت خودش بنویسد و نوشت. یک شب نوشته‌هایش را در قفسه‌ی کتاب گذاشت تا مراجعین به کتاب‌خانه، کتاب‌هایش را بخوانند. بعد کسانی که کتاب‌هایش را خواندند خواستند تا نویسنده‌ی خو‌ش‌ذوق آن کتاب‌ها را ببینند. سام چه کرد؟ دانیل کرک در این داستان جذاب و شیرین لذت خواندن و نوشتن را با کودکان تقسیم کرده است.

خودش درباره‌ی این کتاب می‌گوید: « این داستان در ابتدا با عنوان ABC در کتاب‌خانه شروع شد. سردبیرم از من خواست کتابی بنویسم که داستان‌اش در کتاب‌خانه اتفاق بیفتد. ایده ‌ی اولیه‌ یک کتاب الفبا بود و همه چیزهایی که در کتاب‌خانه است مثل نویسنده، کامپیوتر و.... به یک کتاب‌خانه‌ی محلی رفتم و تحقیقات لازم را انجام دادم و متن داستان را نوشتم. مدتی بعد، کتاب‌هایی با همین عنوان را در یک کتاب‌فروشی دیدم. به همین دلیل مدت‌ها به ایده‌های جدید فکر کردم تا ببینم چه داستان‌هایی می‌تواند در کتاب‌خانه اتفاق بیفتد. چند تا از آن‌ها را کنار هم ردیف کردم، در نهایت سام موش کتاب‌خانه برنده شد. »

خلق شخصیت سام، قهرمان اصلی کتاب، برایم خیلی جالب بود. از خودم می‌پرسیدم آیا سام باید مثل موش‌های کارتون‌ها احمق به نظر بیاید یا این که خیلی باهوش و واقع‌گرا باشد. چشم‌ها و گوش‌های بزرگ دارد یا کوچک‌؟ چه رنگی باشد؟ قهوه‌ای، سیاه، خاکستری یا سفید؟ چه طور باید او را منحصر به فرد خلق کنم؟ چند سال‌اش است؟ و...

وقتی سردبیر اولین طرح‌های سام را دید خیلی خوشش آمد. من خیلی مطمئن نبودم که بتوانم او را باورپذیر خلق کنم تا این که متوجه شدم سام من قرار نیست هیچ لباسی جز کت پشمی خزدار خودش را بپوشد. چند دست لباس موشی برایش طراحی کردم و ناگهان سام تبدیل به یک موجود بانمک و دوست‌داشتنی شد. حالا می‌خواهم به شما بگویم بعد از خواندن داستان سام چه کار کنید.

خب معلوم است. کتاب خودتان را بنویسید. درباره‌ی خودتان. حیوان خانگی‌تان. معلم مورد علاقه یا بهترین دوست‌تان. خیلی سرگرم‌کننده است.

در کتاب «موش کتاب‌خانه» سؤالات زیادی هنوز بی‌جواب مانده است. ببینید چه پاسخ‌هایی می‌توانید پیدا کنید. سام از کجا آمده؟ آیا خانواده‌ای دارد و اگر دارد، چه کسانی هستند و کجا زندگی می‌کنند؟ آیا آن‌ها هم مثل سام به کتاب خواندن علاقه‌مندند؟ سام لباس‌هایش را از کجا تهیه می‌کند؟ موضوع کتاب‌ بعدی سام چیست؟ فکر می‌کنید او سرانجام با آدم‌ها ملاقات می‌کند یا این که هنوز هم خجالتی است؟ به نظر شما سام در جست‌وجوی تجربه‌های جدید کتاب‌خانه را ترک می‌کند؟

همیشه با خودم فکر می‌کنم حتماً حیوانات دیگری هم هستند که رفتارهای آدمیزادی از خودشان بروز می‌دهند مثلاً پاندایی که دوست دارد نقاشی بکشد، یا میمون که به ریاضیات علاقه‌مند است، شاید هم سنجابی که عاشق علوم است . موجودی را انتخاب کنید و از کارهایی که دوست دارد انجام دهد، بنویسید.

 

ثبت نظر درباره این خبر
عضویت در خبرنامه