گروه انتشاراتی ققنوس | کتابخانه روزنامه اعتماد: تازه های ققنوس
 

کتابخانه روزنامه اعتماد: تازه های ققنوس 1396/2/7

ترجمه آخرین کتاب آرنت

«حیات ذهن» بی‌تردید یکی از مهم‌ترین آثار فلسفی هانا آرنت است که به تازگی ترجمه آن توسط انتشارات ققنوس منتشر و روانه بازار کتاب شده است. آرنت قصد داشت این کتاب را در ٣ مجلد با عناوین «تفکر»، «اراده» و «داوری» - ٣جلوه مهم حیات ذهن که به تعبیری «جمهوری ذهن» را تشکیل می‌دهند- منتشر کند که با مرگ او در سال ١٩٧٥ این کار ناتمام ماند. او وقتی از دنیا رفت که نگارش دومین جلد این کتاب را به پایان رسانده بود و از جلد سومش چیزی جز یادداشت‌های او در کار نبود.

در جلد اول این مجموعه با عنوان «تفکر» با متفکری مواجه هستیم که درباره چیستی و چگونگی تفکر، خاستگاه و موجبات آن و جا و مکان متفکر، اندیشه می‌کند. در جلد دوم نیز که «اراده» نام دارد جایگاه این قوه در تاریخ فلسفه و فکر رویکردهای گوناگونی که اراده به خود دیده است و نسبت آن با سایر قوای ذهن بررسی می‌شود.

آرنت در «حیات ذهن» که با ترجمه مسعود علیا اکنون در دسترس خوانندگان فارسی زبان قرار گرفته است به موضوعاتی نظیر سرشت پدیداری جهان، وارونه شدن سلسله مراتب متافیزیکی، بدن و نفس، نمود و صورت ظاهر، منِ اندیشنده کانت، علم و حس مشترک، حقیقت و معنا و... پرداخته شده است.

 

دفاعی تازه از مارکس

«کارل مارکس» تازه‌ترین کتابی است که در مورد بزرگ‌ترین فیلسوف قرن نوزدهم به فارسی ترجمه شده است.

آلن و. وود نویسنده این کتاب و استاد فلسفه در دانشگاه استنفورد، نظرات مارکس را از دیدگاهی فلسفی تبیین می‌کند و از مارکس در برابر انتقادات و آنچه «بد فهمی‌های عمومی» از اندیشه او می‌نامد دفاع می‌کند. در این کتاب سعی شده اکثر موضوعات فلسفی اصلی موجود در آثار مارکس بررسی شوند که از آن جمله می‌توان به ماتریالیسم تاریخی و روایت مارکس از طبقات اجتماعی، سرشت و کارکرد اجتماعی اخلاق، ماتریالیسم فلسفی و الحاد مارکس، استفاده مارکس از روش دیالکتیک هگلی، نظریه ارزش مارکس، بهره‌کشی سرمایه داری و... اشاره کرد.

در مورد کارنامه‌نویسنده این کتاب هم باید بگوییم که وود مترجم و ویراستار مجموعه آثار کانت در امریکا است.

«کارل مارکس» که به تازگی با ترجمه شهناز مسمی‌پرست توسط انتشارات ققنونس منتشر شده از پنج بخش تشکیل شده است که عبارتند از؛ بیگانگی، ماتریالیسم تاریخی، مارکسیسم و اخلاق، ماتریالیسم فلسفی و روش دیالکتیکی.

 

روند گسترش اسلام در جهان

«گسترش اسلام» عنوان شصت و هشتمین جلد از مجموعه تاریخ جهان است که با ترجمه مهدی حقیقت‌خواه توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است.

«گسترش اسلام» نوشته جان دان، به روند گسترش نفوذ اسلام در جهان می‌پردازد که در هشت بخش تنظیم شده است. این بخش‌ها به ترتیب عبارتند از؛ ریشه‌های اسلام، مبانی جدید، فتوحات اسلام، چند شاخه شدن اسلام، عصر طلایی عباسیان، امپراتوری‌های اسلامی در سده‌های میانه، زوال امپراتوری‌های اسلامی و اسلام در عصر جدید.

ثبت نظر درباره این خبر
عضویت در خبرنامه