گروه انتشاراتی ققنوس | چاپ سه‌کتاب درباره تاریخ، فلسفه و طب سنتی چین
 

چاپ سه‌کتاب درباره تاریخ، فلسفه و طب سنتی چین 1401/10/20

منبع: خبرگزاری مهر 

یکشنبه 18 دی 1401

...............................................

 

چاپ سه‌کتاب درباره تاریخ، فلسفه و طب سنتی چین

 

به گزارش خبرنگار مهر، سه‌کتاب «تاریخ اندیشه فلسفی چین»، «تاریخ نشر چین» و «طب سنتی چین» نوشته نویسندگان مختلف به‌تازگی با ترجمه امین بذرافشان توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده‌اند. نسخه اصلی این‌کتاب‌ها سال ۲۰۲۲ توسط انتشارات چاینا اینترکنتینتال پرس منتشر شده و حق کپی‌رایت‌شان در ایران به این‌ناشر واگذار شده است.

«تاریخ اندیشه فلسفی چین» نوشته وِن های‌مینگ است. این‌کتاب به معرفی اندیشه‌های فلسفی چین از دوره ماقبل خاندان چین تا روزگار معاصر اختصاص دارد و سیر تحول دگرگونی‌های تفکر فلسفی در چین را تصویر می‌کند. مکاتب فلسفی چین در این‌کتاب ضمن مشخص‌شدن ظرف زمانی و هر دوره تاریخی، با توجه به تقسیم‌بندی‌های غربی، تعریف و تبیین می‌شوند.

ون های‌مینگ نویسنده کتاب پیش‌رو سال ۲۰۰۶ دکترای فلسفه تطبیقی‌ خود را از دانشگاه هاوایی دریافت کرد و در حال حاضر استاد دانشکده فلسفه دانشگاه خلق چین است و دو رشته فلسفه چین و فلسفه تطبیقی را به زبان‌های چینی و انگلیسی تدریس می‌کند.

این‌کتاب یک‌مقدمه و یک‌دیباچه دارد که پس از آن‌ها ۶ فصل آمده است. دیباچه کتاب «جذابیت ویژه فلسفه چین» نام دارد و فصول آن نیز به این‌ترتیب‌اند: «آغازگاه فلسفه چینی: تغییرات»، «فلسفه سیاسی چین: نظریه‌پردازی فلاسفه دوره ماقبل چین در مورد آدمی و اجتماع»، «مابعدالطبیعه در فلسفه چین: دیدگاه فلاسفه در دوره دودمان‌های هان و تانگ درباره جهان»، «معرفت‌شناسی فلسفه چینی: چگونگی شناخت جهان از سوی نوشریعت‌گرایان در دوران سونگ و مینگ»، «نوآوری و اصول‌گرایی در فلسفه چین» و «فلسفه مدرن چین: نوشریعت‌گرایی و فلسفه تطبیقی چین و غرب».

پس از این‌فصول هم پیوست کتاب شامل «جدول تطبیقی رویدادهای مهم فلسفه چین و غرب» درج شده است.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

سون وو معتقد بود که جنگ امری از سر ناچاری است. این دیدگاهْ اندیشه راهبردی اوست. او بر این باور بود که باید از جنگ برای حل مشکلات پرهیز کرد، زیرا هدایت سربازان به منظور جنگ، برای هر کشوری امری بسیار مهم و حیاتی است. پس به هنگام تصمیم‌گیری درباره جنگ باید بسیار هشیار بود. از نظر وی، مهم‌ترین مساله چاره‌اندیشی برای حل کشمکش میان کشورهاست. اگر بتوان با راهبرد پیروز شد، باید بهترین راه را برای برنده‌شدن در راهبرد خود پیدا کنید. بهترین برنامه برای عملیات نظامی به کار بردن راهبردی است که مخالفان را مجبور به رها کردن اهداف و رفتارهای جنگ‌طلبانه‌شان کند. پس از آن، چاره‌اندیشی برای حل مناقشات از راه روابط خارجی است. آخرین مرحله به کار بردن قدرت برای پیروزی بر حریف است؛ ولی تاختن به شهر و سامان حریف به شیوه تقابل مستقیم کاری نادرست و از روی ناچاری است. بالاترین مرحله در جنگ پیروزی بر سربازان حریف بدون جنگ است؛ یعنی به تسلیم واداشتن حریف بدون جنگ.

این‌کتاب با ۱۶۷ صفحه مصور، شمارگان ۷۷۰ نسخه و قیمت ۶۵ هزار تومان منتشر شده است.

کتاب دوم، «تاریخ نشر چین» است که به‌قلم یانگ هو و شیائو یانگ نوشته شده است. این‌کتاب هم درباره تاریخ سه‌هزارساله کتابت و نشر کتاب در چین است. نویسنده این‌کتاب می‌گوید ارج‌گذاشتن به کتاب و آثار ارزشمند ادبی و فرهنگی از سنت‌های دیرپای فرهنگ چین است. خط مهم‌ترین ابزار ثبت معلومات و فرهنگ و نیز مهم‌ترین پیش‌شرط تولید صنعت نشر است. چین هم از گذشته کشوری چندقومیتی و چندخطی بوده است. اما به‌جز پیشینه باستانی و چندهزار ساله چین در زمینه کتاب و نشر، با گذشته نزدیک به ۱۰۰ سال از شروع اصلاحات در این‌کشور، توسعه‌ای قوی و چشم‌اندازی شکوفا رخ داده و فرایندی شکل گرفته که به‌قول یک‌ضرب‌المثل قدیمی چینی، نوگرایی در عین قدمت است و تا حد زیادی باعث ایجاد ویژگی‌های منحصر به فردی در توسعه صنعت نشر این‌کشور شده است.

این‌کتاب هم به‌جز پیشگفتار اثر، ۷ فصل اصلی دارد. پیشگفتار کتاب درباره «سه‌هزار سال بوی کتاب» است و ۷ فصل اصلی آن هم به این‌ترتیب‌اند: «آغاز و توسعه صنعت نشر در چین»، «کتب باستانی: تهیه کتاب در چین باستان»، «راه حفظ میراث: نگهداری از کتب باستانی چین و حفظ و گسترش آن‌ها»، «تبلور فرهنگ چین: نشریات با ویژگی‌های پررنگ»، «تحولات در گذشته و امروز: مدرن‌سازی صنعت نشر چین»، «حرکت به سمت آینده: شکوفایی نشر معاصر چین» و «راه کتاب: حرکت نشر چین به سمت دنیای خارج».

پس از این‌فصول هم «رویدادنامه مختصر نشر چین» درج شده است.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

با وجود دستور اولین امپراتور دودمان چین پس از یکپارچه‌کردن کشور مبنی بر سوزاندن و از بین‌بردن کتاب‌ها، سنت جمع‌آوری کتاب در دربار قطع نشد. او در طول سلطنتش در کاخ ارپانگ شهر شیان‌یانگ «تالار روشنایی»، «اتاق سنگی» و دیگر نهادهای جمع‌آوری کتاب را ایجاد و ماموری برای مدیریت آن‌ها منصوب کرد. هنگام کتاب‌سوزی در دودمان چین، بسیاری از مردم در مقابل فرمان کتاب‌سوزی مقاومت و از هر راهی برای اختفای کتب استفاده کردند. در این‌زمینه تاریخی داستان اختفای کتاب در کوه یو اتفاق افتاد. در اواخر دودمان چین، فردی محقق، برای جلوگیری از آسیب‌های جنگ و هرج‌ومرج، کتاب‌هایش را به دو غار واقع در کوه‌های یو در قلمرو استان هِنان منتقل و در آن‌جا مخفی کرد. پس از چندین دهه، مردم کتاب‌های پنهان‌شده در این دو غار را یافتند و آن‌ها را «کتب پنهان‌شده در حفره‌های سنگی» نامیدند. پس از آن، هو اینگ‌لین (۱۵۵۱ _ ۱۶۰۲ م) دانشمند دودمان مینگ، تحت تاثیر علاقه مردم قدیم به کتاب و یادگیری، کتابخانه خود را «اتاق کتاب کوه یو» نام‌گذاری کرد.

این‌کتاب هم با ۲۲۳ صفحه مصور، شمارگان ۵۵۰ نسخه و قیمت ۸۸ هزار تومان به چاپ رسیده است.

سومین‌کتاب هم «طب سنتی چین» است که به‌قلم لیائو یوچون نوشته شده است. نویسنده این‌کتاب می‌گوید سنگ بنای طب سنتی چین چنان محکم است و در زندگی مردم آن کشور چنان نقش پررنگ و مهمی دارد که، در دوران معاصر، علوم پزشکی مدرن نتوانسته جایگزین آن شود.

طب سنتی چین که قدمتی هزاران‌ساله دارد، یکی از چهار رکن اصلی تمدن چین باستان است و زمانی شکل گرفت که علوم پیشرفته وجود نداشتند. تمامی نظریات، تجربیات و تکنیک‌های طب سنتی چین نشئت‌گرفته از مبدائی واحد به نام سنت است. لیائو یوچون می‌گوید تاریخ طب سنتی در چین با فراز و فرودهای بی‌شماری روبه‌رو بوده و آنچه امروزه تحت عنوان طب سنتی در چین شناخته می‌شود در واقع طب سنتی معاصر است که در مقایسه با طب سنتی باستان پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

کتاب «طب سنتی چین» با هدف بررسی تحولات، مبانی کلاسیک طب سنتی،‌ جایگاه آن در دوران معاصر و تاثیری که چهره‌های بزرگ طب سنتی چین در بقا و محبوبیت آن در جهان داشته‌اند، نوشته شده است.

کتاب پیش‌رو یک‌مفدمه، ۸ فصل و «گاهشمار: تاریخچه اتفاقات مهم در روند توسعه طب سنتی چین در دوره معاصر» دارد. عناوین ۸ فصل کتاب به‌ این‌ترتیب است: «رویکرد طب سنتی چین»، «مبانی کلاسیک طب سنتی چین»، «نظریه بنیادین طب سنتی چین»، «درمان‌های درونی و بیرونی در طب سنتی چین»، «مواد شفابخش»، «داستان‌هایی از اطبای معروف در تاریخ»، «طب سنتی چین و پرورش حیات» و «میراث و توسعه طب سنتی چین».

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

تائو هُنگ‌جینگ در کتاب خود اشاره می‌کند که تفرقه در چین مانع پیشرفت داروسازی و اتحاد عامل توسعه این‌علم بوده است. در سال ۶۵۷م، در دوران سلسله تانگ، سو جینگ از امپراتور درخواست می‌کند که مجموعه مواد شفابخش را گردآوری مجدد کند تا آشفتگی در اسامی گیاهان و توضیحات ناقص آن‌ها برطرف شود. امپراتور به بیست عالم، ازجمله خودِ سو جینگ، دستور گردآوری مجدد مجموعه مواد شفابخش را صادر می‌کند. در سال ۶۵۹، دولت از کتاب مجموعه جدید مواد شفابخش رونمایی می‌کند. این‌کتاب اولین دارونامه جهان بود که ۸۳ سال قبل از انتشار دارونامه نیولانبرگ (۱۵۴۲م) در اروپا، نوشته شده بود.

این‌کتاب با ۱۵۱ صفحه مصور، شمارگان ۷۷۰ نسخه و قیمت ۵۸ هزار تومان منتشر شده است.

ثبت نظر درباره این خبر
عضویت در خبرنامه