گروه انتشاراتی ققنوس | «هابز» به بازار کتاب آمد
 

«هابز» به بازار کتاب آمد

مشاهده

منبع: خبرگزاری تسنیم

دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸

...............................

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ انتشارات ققنوس کتاب «هابز» نوشته جورج مک دانلد راس را با ترجمه سید‌مسعود آذرفام منتشر کرد. هابز یکی از بنیان‌گذاران اندیشه مدرن و از پراهمیت‌ترین و تأثیرگذارترین فیلسوفان قرن هفدهم است. با وجود این،‌ امروزه او را غالباً با فلسفه سیاسی‌اش و به خصوص کتاب لِوایِتان  می‌شناسند. این کتاب در سال 1651 نوشته شده و بنیان بسیاری از نظریه‌های قرارداد اجتماعی را در فلسفه سیاسی به وجود آورده‌ است.

کتاب حاضر در پی آن است که در قالب شرحی مقدماتی‌، کلیت آرا و نظرات هابز را به نحوی منسجم ترسیم کند و با ارجاع مکرر به آثار خود هابز،‌ خواننده را از حد شرح‌ها فراتر ببرد و به مطالعه متن‌های اصلی او ترغیب کند.

در معرفی این کتاب آمده است:‌ «هابز، این طلایه‌دار بزرگ عصر جدید را، به‌درستی با شاهکارش در علم سیاست، یعنی لِویاتان می‌شناسند. خود این کتاب به تنهایی برای پی بردن به اهمیت هابز کفایت می‌کند، چرا که او در این کتاب برای نخستین بار بنیادهای اندیشه سیاسی جدید را به منسجم‌ترین و جامع‌ترین شکل تبیین کرده است. از این رو، خوانش هابز برای ما که دیری است سودای تجدد داریم نه فقط سودمند که ضروری است. اما اندیشۀ هابز صرفاً در سیاست خلاصه نمی‌شود و تأملات او، که واجد اصالت و بداعت‌اند، در حوزه‌هایی همچون الهیات، متافیزیک، معرفت‌شناسی، زبان‌شناسی و علم‌النفس نیز تأثیر به‌سزایی داشته‌اند. کتابی که در دست دارید یکی از بهترین شرح‌های مقدماتی بر اندیشۀ هابز به شمار می‌رود که از سویی تقریباً همۀ سویه‌های اندیشۀ این فیلسوف را پوشش می‌دهد و از سوی دیگر با ارجاع مکرر به متون اصلیِ او خواننده را به مطالعۀ خودِ این متون رهنمون می‌سازد.»

انتشارات ققنوس کتاب «هابز» را در 256 صفحه به قیمت 28 هزار تومان منتشر کرده است.

 

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه