گروه انتشاراتی ققنوس | معروف‌ترین اثر «رولان بارت» در زمینه روایت‌شناسی منتشر شد
 

معروف‌ترین اثر «رولان بارت» در زمینه روایت‌شناسی منتشر شد

نمایش خبر

..........................

خبرگزاری تسنیم

یکشنبه 21 آذر 1400

...........................

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ «درآمدی بر تحلیل ساختاری روایت‌ها و کُشتی با فرشته»، نوشته رولان بارت با ترجمه محمد راغب توسط انتشارات ققنوس منتشر و روانه بازار نشر شد.

معروف‌ترین اثر رولان بارت در زمینه روایت‌شناسی، مقاله «درآمدی بر تحلیل ساختاری روایت‌ها» (1966) است که به همراه مقالات مهمی از گریماس، برمون، اکو، متز، تودوروف و ژنت در شماره هشتم مجله کامونیکاسیون با عنوان «پژوهش‌های نشانه‌شناسی: تحلیل ساختاری روایت» چاپ شده است. بارت در کنار ساختارگرایان و بهره‌گیری از نظریات صورت‌گرایانی چون پراپ و توماشفسکی، روایت را در سه سطح توصیفی کارکردها، کنش‌ها و روایتگری بررسی می‌کند.

اما در مقاله کمتر مشهور «کشتی با فرشته: تحلیل متنی سفر پیدایش)، با وجود چشم‌اندازهای ساختاری، به سوی تحلیل متنی حرکت می‌کند و پس از تحلیل پی‌رفتی، مروری بر تحلیل ساختاری (کنشوری و کارکردی) داستان دارد. در مقاله نخست واحدهای کارکردی به دو دسته کارکردها (کارکردهای اصلی و کنش‌یارها) و نمایه‌ها (نمایه‌ها و آگاهانندگان) تقسیم می‌شود، اما در دومی که به گزارش کشتی یعقوب در کتاب مقدس می‌پردازد جیرجیرِ خواناییِ دو زیرپی‌رفت موضوع اصلی است.

انتشارات ققنوس «درآمدی بر تحلیل ساختاری روایت‌ها و کُشتی با فرشته» را در 224 صفحه به قیمت 55 هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه