گروه انتشاراتی ققنوس | معرفی نامزدهای جایزه‌ رمان گمانه‌زن نوفه
 

معرفی نامزدهای جایزه‌ رمان گمانه‌زن نوفه 1397/10/23

مشاهده

منبع: خبرگزاری ایسنا

شنبه 22 دی‌ماه ۱۳۹۷

 

همزمان با رونمایی پوستر رسمی اختتامیه جایزه‌ نوفه، پنج اثر علمی‌تخیلی، فانتزی، وحشت و جنایی به مرحله‌ نهایی این رقابت در بخش بزرگسال راه ‌یافتند.

به گزارش ایسنا به نقل از دبیرخانه‌ جایزه‌، مراسم پایانی جایزه نوفه چهارم بهمن‌ماه امسال در تهران به میزبانی نشر پیدایش برگزار می‌شود و برگزیدگان و شایستگان تقدیر آن در سه بخش رمان گمانه‌زن بزرگسال، رمان گمانه‌زن نوجوان و بخش فصل اول (ویژه‌ آثار منتشرنشده) معرفی خواهند شد.

همزمان با رونمایی پوستر، فهرست نهایی اولین دوره‌ جایزه‌ رمان گمانه‌زن نوفه نیز منتشر شد و پنج نویسنده‌ به مرحله‌ی نهایی این رقابت در بخش بزرگسال راه ‌یافتند. این فهرست شامل آثاری از نشر ققنوس، نشر بان، نشر چشمه و نشر پیدایش است و آثار منتخب در ژانرهایی متفاوت از وحشت گرفته تا فانتزی، علمی‌تخیلی و جنایی خلق شده‌اند. از میان نویسنده‌های منتخب سه نفر مرد و دو نفر زن هستند.

لاله زارع با «بی‌تابوت»، رامبد خانلری با «سورمه‌سرا»، بهزاد قدیمی با «خدمات دستگاه هیولاساز دمشقی»، محمدرضا ایدرم با «ما و را: سلسله جنایات بین کهکشانی» و ضحی کاظمی با «کاج‌زدگی».

بنا بر اعلام، داوری بخش بزرگسال این جایزه بر عهده‌ کمیته‌ پنجاه‌نفره‌ای متشکل از مترجمان آثار ژانری، نویسندگان، طراحان کمیک، کارشناسان سینمای ژانری، پژوهشگران، هواداران و خبرنگاران این حوزه است و بررسی کارشناسی این آثار با همکاری برنامه فیدیبو و به صورت دیجیتالی در محیط این کتاب‌خوان انجام می‌شود.

دبیرخانه‌ جایزه‌ نوفه پیش‌تر فینالیست‌های بخش رمان گمانه‌زن نوجوان را نیز معرفی کرده بود و آثاری از نشر افق، هوپا و چرخ و فلک به مرحله‌ نهایی این بخش راه یافته بودند.

مهدی رجبی با «بردیا و گولاخ‌ها»، سیدجواد رهنما با «خرسی که چپق می‌کشید»، حمیدرضا شاه‌آبادی با «قبرستان عمودی»، بیتا حسینی با «کارن و پنج شهر اسرارآمیز» و تینا جمالی با «معجون سحرآمیز در کارخانه‌ی متروک».

داوری نهایی بخش کتاب گمانه‌زن نوجوان بر عهده‌ رضا علیزاده (مترجم آثار گمانه‌زن)، طاهره ایبد (نویسنده‌ کودک و نوجوان)، محمدکاظم اخوان (نویسنده‌ مجموعه‌ قصه‌های تا به تا) و فرزاد خلیلیان (فعال ادبی حوزه‌ ژانری و منتقد کمیک) است.

علاقه‌مندان برای اطلاع از اسامی نامزدهای بخش فصل اول و دریافت جزئیات بیشتر در رابطه با قوانین و نحوه‌ داوری آثار، می‌توانند از پایگاه اطلاع‌رسانی‌ نوفه به نشانی www.noofe.info بازدید کنند

ادبیات گمانه‌زن برگردانی از عبارت Speculative Fiction است. بنا بر تعریف ویکی‌پدیای فارسی، این عنوان توصیف‌کننده‌ تمامی سبک‌ها و زیرسبک‌هایی است که دنیایی متفاوت با دنیای واقعی را تصویر می‌کنند (ژانرهای فانتزی، کارآگاهی، علمی‌تخیلی و وحشت و ... زیر چتر این عبارت قرار می‌گیرند). رابرت هاین‌لاین، نویسنده‌ شهیر علمی‌تخیلی، این عبارت را در سال ۱۹۴۱ خلق کرده است و امروزه این واژه را برای توصیف داستان‌هایی استفاده می‌کنند که لزوماً به واقعیت عینی و اصول متعارف داستان رئال پابیند نیستند و تخیل را در هسته‌ مرکزی خود قرار می‌دهند. داستان‌هایی که به طور معمول به اسم «ادبیات ژانری» شناخته می‌شوند و پیش‌تر کمتر مورد توجه جوایز ادبی فارسی قرار می‌گرفتند.

 

ثبت نظر درباره این خبر
عضویت در خبرنامه