گروه انتشاراتی ققنوس | معرفی آخرین سفر زرتشت: امرداد
 

معرفی آخرین سفر زرتشت: امرداد

هفته‌نامه خبری ـ فرهنگی اَمُرداد

کتاب "آخرین سفر زرتشت" نام داستان ایرانی است که به کوشش فرهاد کشوری نگاشته شده و از سوی انتشارات ققنوس به چاپ رسیده است.
همانگونه که از نام این کتاب پیداست، داستان دربارة زندگی و سرگذشت جوانی است به نام "زرتشت" که با توجه به توضیحات و نام‌های استفاده شده در داستان شباهت زیادی با زرتشت پیامبر دارد. متن کتاب بسیار روان و شیواست و نویسنده بیشتر از واژگان فارسی بهره برده است.
زرتشت در شهر "شیز" زندگی می کند که مردمان این شهر "میثراپرست" هستندو بر این باور که در آغاز تاریکی بود زروان آمد، زمان آغاز شد و اهورامزدا و اهریمن را آفرید، لباس سپیدی بر اهورامزدا پوشاند، روشنایی آغاز شد. لباس سیاه بر تن اهریمن کرد و تاریکی ادامه یافت. اهورامزدا ایزدان را آفرید: میثرا، آناهیتا، چیستا، تیشتر، اشی، اردیبهشت، خرداد و بهمن. اهریمن دیوان و دیوان جادوگران را.
زرتشت به هنگام شکنجه و قربانی کردن گاوی برای ایزدمیثرا، از نیایشگاه بیرون می‌رود و با خود پیمان می‌بندد که دیگر هرگز پای به نیایشگاه نگذارد و در پی آن سرزنش خانواده و "کَرپَن" بزرگ را می‌بیند. "پوروشسب سپیتمان" پدر زرتشت او را به نزد فرزانه‌ای به نام "برزین" در جایی بیرون از شهر می‌برد و پس از زمانی زرتشت به سفارش "برزین" در جستجوی دانایی، به دیگر نیایشگاه‌ها و سرزمین‌ها می‌رود. به نیایشگاه‌های آناهیتاپرستان، ماه‌پرستان، وای‌پرستان، زامیادپرستان می‌رود و با موبدانشان گفتگو می‌کند.‏
فرزانگان بسیاری را می‌بیند و چیزها می‌آموزد و پس از گذشت چهار سال به "شیز" و نزد "بُرزین" فرزانه باز می‌گردد و به پیشنهاد پدر و مادرش "دوغدو" با دختری نیکو سیرت و زیبا رو به نام "آناهید" پیوند زناشویی می‌بندد. اما همچنان ناآرام است و پرسش‌های بی‌شمار دارد و...
بهره بردن از نام‌های راستین و شاخ و برگ دادن به برخی از داستان‌ها و گفتن بسیاری از آداب و رسوم ایرانیان، این داستان را از یک کتاب داستان تنها بیرون آورده است و نیاز به نقد و بررسی کارشناسان دارد.
از نکته‌های درخور توجه این است که کتاب، بخش‌های "پیشگفتار" و "دربارة نویسنده" را ندارد و از این رو ما هیچ پیش‌زمینه و آگاهی در مورد نویسنده، دیدگاه‌های شخصی وی، باورها و چگونگی نگارش این کتاب نداریم و نویسنده تنها به این جمله در سطر پایانی کتاب بسنده کرده است: "1376 ـ بانویسی دوباره 83 و 84"
آخرین سفر زرتشت نوشتة فرهاد کشوری با شمارگان 1500 نسخه در 351 رویه و بهای 45000 ریال از سوی انتشارات ققنوس به چاپ رسیده است.
ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه