گروه انتشاراتی ققنوس | مروری کوتاه بر کتاب آزادی حیوانات
 

مروری کوتاه بر کتاب آزادی حیوانات

روزنامه سازندگی، ۲۱ اسفند ۹۶


کتاب آزادی حیوانات سال‌­ها پیش و در اولین نوبت چاپ، به هدف دگرگون کردن رفتار انسان­ها با حیوانات الهام بخش جنبشی جهانی شد. این کتاب نخستین بار در سال ۱۹۷۵ منتشر شد و از آن زمان تا کنون جنبش دستاوردهایی خصوصا در اروپا و رفتار با حیوانات پرورشی داشته است. از نمونه­‌های نخستین پیروزی واقعی می‌­توان به دامداری صنعتی در سویس اشاره کرد که سیستم قفس باتری شکل تا پایان ۱۹۹۱ غیرقانونی اعلام شد. و اکنون تولیدکنندگان سویسی تخم‌­مرغ، به مرغ‌­هایشان فرصت چنگ زدن به بستر زمینی پوشیده  از کاه و بوریا و تخم ­گذاشتن در آشیانه‌­هایی با بستری نرم و راحت را می­‌دهند. بعد از انتشار این کتاب میلیون­‌ها زن و مرد نگران در نقاط مختلف جهان با خواندن این اثر توجه‌شان به سواستفاده‌­های تکان‌­دهنده از حیوانات جلب شد. نکته قابل توجه این است که این کتاب تنها در جهت برملاکردن واقعیت خوفناک دامداری صنعتی نیست؛ نویسنده برای تاثیر بیشتر و نتیجه گرفتن از تحقیقاتش، جایگزین­‌هایی مفید برای انسان‌­ها و حیوانات پیشنهاد می‌­کند. در ویراست جدید، یعنی کتاب حاضر نویسنده تاثیر جنبش آزادی حیوانات را طی دهه‌­های اخیر بررسی می­‌کند، سپس دست به افشا روش­‌هایی می‌­زند که انسان‌­ها در پیش گرفته‌­اند تا بدون توجه به روحیات حیوان، همچنان از آن به مثابه ابزاری صرف استفاده کنند. با خواندن این کتاب جدا از آن که از لحاظ اخلاقی مجاب به دگرگونی رفتار با حیوانات می‌­شوید، با معرفی آن به حامیان این موضوع یا کسانی که هنوز در رفتار خود تردید دارند، قدمی در جهت این جنبش برمی­‌دارید. شاید به همین دلیل است که ریچارد آدامز رمان‌­نویس بریتانیایی از این اثر به عنوان «مهم‌­ترین و مسئولانه‌­ترین اثر» یاد کرده است و این پرسش را مطرح می­‌کند: «آیا وقت آن نرسیده که دیدگاه خود را نسبت به جهان و مسئولیتمان را در قبال موجوداتش تغییر دهیم؟»

کتاب از یک پیشگفتار، مقدمه و شش فصل تشکیل شده است: «همه حیوانات برابرند»، «ابزارهای پژوهش»، «دورن دامداری صنعتی»، «گیاهخواری»، «سلطه انسان» و «گونه‌­پرستی در جهان معاصر». در بخشی از فصل نخست می­‌خوانیم: «گرفتن جان یک انسان بی‌­گناه همواره غلط است می‌­توانیم این دیدگاه را حرمت حیات نام نهیم. انسان‌­هایی که به این دیدگاه باور دارند، مخالف سقط جنین و مرگ آسان هستند. اما آن­ها معمولا مخالف کشتن حیوانات نیستند. به همین دلیل شاید دقیق‌­تر این باشد که این دیدگاه را با عنوان «حرمت حیات انسانی» توصیف کنیم. این باور که بر اساس آن زندگی انسان و تنها زندگی انسان مقدس است، شکلی از گونه‌­پرستی است.»

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه