گروه انتشاراتی ققنوس | قهرمانان آلفرد آندرش، قهرمانان آزادی‌اند: علی‌اصغر حداد در نشست نقد و بررسی رمان «زنگبار»: ایبنا
 

قهرمانان آلفرد آندرش، قهرمانان آزادی‌اند: علی‌اصغر حداد در نشست نقد و بررسی رمان «زنگبار»: ایبنا

«قهرمانان رمان «زنگبار» نمادین هستند و هریک نماد را عرضه می‌کنند، بدون اینکه حالتی جهانشمول را به خود بگیرند.» «علی اصغر حداد» در نسشت نقد رمان «زنگبار» با بیان این جمله‌ها موضوع اصلی آثار «آلفرد آندرش» نویسنده کتاب را مساله آزادی دانست؛ آن جا که شخصیت در شرایطی اجباری و تحمیلی قرار می‌گیرد_. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حداد در این نشست که ساعتی پیش در سرای اهل قلم برگزار شد، گفت: آزادی در این کتاب جنبه اجبار دارد و آلمان در زمان خلق این داستان در وضعیتی است که مردم یا قهرمانان احساس می‌کنند باید آنجا را ترک کنند. آندرش در اولین اثر خود با نام «گیلاس‌های آزادی» و در رمان «زنگبار» که آن را در سال 1957 منتشر می‌کند، موضوع فرار یا گریز را مطرح کرده است. 
وی افزود: داستان خطی مستقیم دارد و ظاهرا 24 ساعت بیشتر طول نمی‌کشد. 
حداد با اشاره به وضعیت اجتماعی و سیاسی آن سال‌ها در آلمان و استقبال خوانندگان از این کتاب اضافه کرد: زمانی که این کتاب در آلمان انتشار می‌یابد، با استقبال زیادی مواجه می‌شود. چون در سال‌های 1957، فضای سیاسی آلمان به دلیل وجود حسینی‌زاد: نجات این مجسمه در حقیقت نجات انسانیت است. این مجسمه هم نماد انسانیت و هم آزادی است؛ مجسمه‌ای است که گریگور، کمونیست مردد را متحول می‌کند و او را وامی‌دارد که به اراده خود زندگی کند نازیسم و فاشیسم و مسئله کمونیسم، بریدن از حزب و تردیدهای حزبیان بسیار زنده بود. 
این مترجم گفت: طبیعی است که در دوران ما همه این مسایل تمام شده و به همین دلیل نمی‌توان این رمان را رمان عمیقی به حساب آورد. 
«محمود حسینی‌زاد» نیز در ادامه این نشست، رمان «زنگبار» را یکی از مهم‌ترین کتاب‌های بعد از جنگ آلمان دانست و ساختار آن را شایسته تامل خواند. 
این مترجم در این باره گفت: زنگبار شخصیت‌پردازی‌ای موازی دارد. ما راوی یا دانای کل نداریم و پنج شخصیت از پنج دید مختلف موضوع را روایت می‌کنند. 
حسینی زاد در ادامه گفت: یکی ازمحورهای اصلی رمان، آزادی و فرار است که موضوع بیان و عقیده هم به آن اضافه می‌شود. فرار یهودی‌ها، موقعیت کلیسا، هنر در دوران نازی‌ها و...نیز محور‌های اصلی آن هستند. 
وی توضیح داد: در این داستان نوعی ستایش از ایدئالیسم و رویا وجود دارد؛ خواب و خیالی که به نتیجه می‌رسد. 
«احسان عباسلو» نیز درباره این رمان خاطر‌نشان کرد: «زنگبار» نوعی رمان واقع‌گراست. این گونه رمان‌ها زمان و مکانشان می‌تواند واقعی اما شخصیت‌هایشان غیر واقعی یا برعکس باشند. 
گزارش تکمیلی این نشست متعاقبا در ایبنا منتشر خواهد شد. 
ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه