گروه انتشاراتی ققنوس | فلسفه سیاسی برای همگان
 

فلسفه سیاسی برای همگان

ویژه نمایشگاه کتاب 

کتاب فلسفه سیاسی همانطور که بر روی جلد آن نوشته شده است، راهنمای مقدماتی برای دانشجویان و سیاستمداران است که به نظر می رسد بیشتر خوانندگان دانشجویان و علاقه مندان به حوزه سیاست باشند تا سیاستمداران.
این کتاب در سنت فلسفه تحلیلی بریتانیا نوشته شده است و ایده نوشته شدن آن هم زمانی به وجود آمده که نویسنده متوجه شده است تونی بلر نخست وزیر انگلستان در سال 1997 -چندی پیش از مرگ آیزایا برلین- نامه یی به وی نوشته و از او در مورد تمایزی که برلین میان آزادی مثبت و منفی گذاشته، پرسش هایی را مطرح کرده است؛ پس از آن روزنامه یی نوشت بلر از اینکه در دانشگاه فلسفه سیاسی نخوانده، ابراز تاسف کرده است. (مدرک تحصیلی بلر حقوق است).
این کتاب خواننده را مجبور نمی کند و حتی نمی گوید چه افکاری داشته باشد، بلکه هدفش شفاف ساختن و توضیح دادن است تا اقامه دلیل و برهان. در کتاب سعی شده است برخی از استدلال های مهمتر فیلسوفان سیاسی ارائه شود تا خواننده را در فهم بهتر موضوعات کمک کند و او نظر خودش را معین سازد. قسمت هایی از این کتاب «تحلیل مفهومی» است تا به خواننده در درک منظور افراد از گفتن بعضی چیزها کمک کند. 
نکته یی که در ترجمه این کتاب وجود دارد، برگردان کلمه community است که مترجم در کتاب معادل باهماد را برای آن انتخاب کرده است؛ پیش از این خشایار دیهیمی در کتاب «فلسفه سیاسی» نوشته جین همپتن که توسط انتشارات طرح نو منتشر شده است، از این کلمه استفاده کرده بود
کتاب آدام سویفت در چهار فصل به بررسی چهار مفهوم عدالت اجتماعی، آزادی، برابری و باهماد از گستره مفاهیم فلسفه سیاسی می پردازد. نویسنده کتاب دلایل خود را برای برگزیدن این چهار مفهوم اینگونه بیان می کند؛ «این چهار مفهوم را تا حدی به این دلیل انتخاب کرده ام که گروه منطقاً منسجمی را تشکیل می دهند و تا حدی هم به این دلیل که اینها همان هایی هستند که در مباحثات سیاسی واقعی بیش از هر مفهوم دیگری تکرار می شوند. این بدان معنی است که این مفاهیم برای کسانی که برای عبور از سردرگمی های سیاست معاصر طالب راهنمایی هستند بیش از هر مفهوم دیگری مناسب است...». البته لازم به ذکر است که در این کتاب پیرامون مفاهیم مهمی از قبیل اقتدار و وظیفه که جزء مهمترین مفاهیم در فلسفه سیاسی است، سخنی گفته نشده است.
بخش نخست کتاب به موضوع عدالت اجتماعی می پردازد. این بخش ابتدا در مورد عدالت اجتماعی و اینکه عدالت اجتماعی برخلاف عدالت توزیعی که از زمان ارسطو بحث هایی پیرامون آن صورت گرفته است، مفهوم نسبتاً جدیدی است که از سال 1850 به این سو در میان فیلسوفان سیاسی مطرح شده است. در بخش دوم با روشی تحلیلی به بررسی میان برداشت و مفهوم در مورد عدالت می پردازد، سپس چهار برداشت از عدالت اجتماعی را مورد بررسی قرار می دهد؛ 
1- هایک علیه عدالت اجتماعی 2- راولز؛ عدالت به عنوان انصاف 3- نازیک؛ عدالت به عنوان استحقاق 4- تفکر عامه؛ عدالت به عنوان شایستگی.
آنچه که در این کتاب حایز اهمیت است، نتیجه گیری هایی است که در آخر هر فصل آمده و یک جمع بندی از مطالبی که در آن بخش گفته شده، ارائه می دهد و پس از آن منابع بیشتری را برای مطالعه در همان زمینه به خواننده معرفی می کند؛ گرچه تمامی منابع معرفی شده به زبان انگلیسی است.
فصل دوم کتاب به بررسی مفهوم آزادی می پردازد. در ابتدا دو مفهوم آزادی مثبت و منفی برلین را مورد بررسی قرار می دهد و سپس به سه تمایز میان برداشت های آزادی می پردازد که عبارتند از 1- آزادی عملی در برابر آزادی صوری 2- آزادی به عنوان خودمختاری در برابر آزادی به عنوان انجام دادن خواسته های خویشتن 3- آزادی به عنوان مشارکت سیاسی در برابر آزادی یی که نقطه آغازش پایان سیاست است. پس از بررسی این سه تمایز به مقوله آزادی، مالکیت خصوصی، بازار و بازتوزیع و مقاومت در برابر خطر تمامیت خواهی می پردازد.
فصل سوم کتاب، که به گفته نویسنده موضوعی مناقشه برانگیزتر از دو مفهوم عدالت اجتماعی و آزادی است، یعنی برابری، می پردازد. فیلسوفان سیاسی گرچه مناقشات بسیاری پیرامون مفهوم برابری دارند، اما تقریباً همه به غیر از نژادپرستان به معنایی، به برابری معتقد هستند که فیلسوف کانادایی ویل کیم لیکا آن را «فلات برابری طلبانه» خوانده است. تعریفی که از فلات برابری طلبانه شده این است که با اعضای باهماد سیاسی باید به منزله افراد برابر رفتار شود. پس از این نویسنده به بررسی رفتارهای متفاوتی که حتی با پذیرفتن این تعریف واحد از برابری به وجود می آید، می پردازد.
در بخش پایانی، کتاب به بررسی و توضیح مفهوم باهماد و برداشت هایی که لیبرال ها از آن دارند می پردازد. در انتها چند مساله حل نشده از جمله «لیبرالیسم، بی طرفی و چندفرهنگی» و «لیبرالیسم و ملت- دولت» را مورد بررسی قرار می دهد. 
 
ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه