گروه انتشاراتی ققنوس | سفر به پشت میز مشاوره در «شاید بهتره با یکی حرف بزنی»
 

سفر به پشت میز مشاوره در «شاید بهتره با یکی حرف بزنی»

نمایش خبر

..........................

خبرگزاری ایرنا

جمعه 19 آذر ماه 1400

..........................

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، لوری گاتلیب، نویسنده، روان‌درمانگر و ستون‌نویس سرشناس آمریکایی، کتاب شاید بهتره با یکی حرف بزنی: روایت‌های یک درمانگر را در سال ۲۰۱۹ منتشر کرد. نویسنده در این اثر که نوعی کتاب خاطرات است، دوران سختی را که در حوزه زندگی شخصی و حرفه‌ای پشت سر گذاشته به تصویر می‌کشد و جهان شخصیش را هم به عنوان یک درمانگر هم کسی که خود به درمانگر مراجعه می‌کند به نمایش می‌گذارد.

در بخشی از این کتاب از زبان این روان‌درمانگر شناخته شده می‌خوانیم:

اکثرمان در مقاطع مختلف زندگی حرفه‌ای‌مان می‌نشینیم روی مبل یک نفر دیگر؛ بخشی‌اش برای این است که جایی داشته باشیم برای حرف زدن از تاثیرات عاطفی نوع شغلی که داریم، ولی بخشی‌اش هم برای این است که زندگی همواره در جریان است و روان درمانی کمکمان می‌کند وقتی شیاطین درونمان به‌مان سر می‌زنند، با آن‌ها مواجه شویم.

و واقعا هم سر می‌زنند، چون همه شیاطینی دارند -بزرگ، کوچک، کهنه، تازه، ساکت، شلوغ، هرچی. این شیاطین مشترک گواه اثبات این حقیقت‌اند که ماها، روی هم رفته، آن‌قدرها هم دور از هم نیستیم. (ص. ۲۲)

به عبارت دیگر، خواننده در این کتاب آن روی سکه را می‌بیند و در می‌یابد که «درمانگرها هم با همان چالش‌های روزمره‌ای درگیرند که بقیه آدم‌ها درگیرند» (ص. ۲۰).

گاتلیب در این کتاب پرونده درمان پنج بیمار، از جمله خودش، سناریوهای مختلفی که پشت سرگذاشته و دیدگاهشان درباره زندگی را مورد بررسی قرار می‌دهد: این -درست همین جا، همین الان، بین من و شما- درمان نیست، بلکه قصه‌ای است درباره درمان: درباره این که چطور شفا پیدا می‌کنیم و به کجا می‌کشاندمان. مثل مستندهای کانال نشنال جئوگرافیک که رشد جنین و گونه های نادر تمساح را به نمایش می‌گذارد، من هم می‌خواهم روندی را ضبط کنم و به نمایش بگذارم که در آن آدم‌ها، در تقلا برای تکامل، آن‌قدر به پوسته دورشان فشار می‌آورند تا بالاخره بی‌سروصدا (ولی گاهی هم با صدای بلند) و یواش یواش (ولی گاهی هم یکدفعه‌ای) ترک برمی‌دارد و تلقی باز می‌شود. (ص. ۲۰)

کتاب شاید بهتره با یکی حرف بزنی در سالی که منتشر شد، در فهرست پرفروش‌ترین کتابهای غیرداستانی روزنامه نیویورک‌تایمز قرار گرفت و یکی از منتقدان این روزنامه روایت‌گویی تاثیرگذار آن را تحسین کرد.

کرکاس ریویو این کتاب را سفری وسوسه‌انگیز و اعتیاد آور به مقصد وضعیت انسان دانسته و سوزان کین نویسنده کتاب پرفروش سکوت آن را کتابی پرمایه، صمیمی، هوشمندانه و جالب توصیف می‌کند که نباید خواندنش را از دست داد.

شاید بهتره با یکی حرف بزنی کتابی تامل برانگیز و غافلگیرکننده همراه با طنزی ظریف است که خواننده را به پشت پرده دنیای یک روان‌درمانگر دعوت می‌کند، صحنه‌ای که در آن او و بیمارانش به دنبال جواب سوالاتشان می‌گردند:

درمانگر آیینه‌ای جلوی بیمارانش می‌گذارد، ولی بیماران هم جلوی درمانگر آینه‌ای می‌گذارند. درمان با فرایندهای یکطرفه هیچ نسبتی ندارد؛ برعکس، روندی دوطرفه و موازی است. بیمارانمان هرروز سوالاتی پیش می‌کشند که ما پیش خودمان هم باید به‌شان فکر کنیم. اگر آنها بتوانند در بازتاب ما خودشان را واضح‌تر بینند، ما هم می‌توانیم در بازتاب آنها خودمان را واضح‌تر ببینیم. این اتفاقی است که برای ما درمانگران در حین درمان می‌افتد و البته برای درمانگران خودمان هم همین‌طور. ما آینه‌هایی هستیم که داریم آینه‌هایی را بازتاب می‌کنیم که دارند آینه‌هایی را بازتاب می‌کنند؛ به این ترتیب، به یکدیگر چیزهایی را نشان می‌دهیم که خودمان به تنهایی نمی‌توانیم ببینیم. (ص. ۲۳)

کتاب شاید بهتره با یکی حرف بزنی با ترجمه الهام سلمانی فروغی در شمارگان ۷۷۰ نسخه توسط نشر ققنوس چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه