گروه انتشاراتی ققنوس | سارتر با «حقیقت و وجود» به بازار نشر آمد
 

سارتر با «حقیقت و وجود» به بازار نشر آمد

نمایش خبر

.......................

خبرگزاری تسنیم

سه شنبه 4 بهمن 1401

.......................

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ انتشارات ققنوس کتاب «حقیقت و وجود»، نوشته ژان پل سارتر را با ترجمه شروین اولیایی منتشر و روانه بازار نشر کرد. «حقیقت و وجود» پس از درگذشت سارتر از روی دست‌نوشته‌های او و به کوشش دخترخوانده‌اش در سال 1989 توسط انتشارات گالیمار منتشر شد.

آرلت آرکایم سارتر دخترخوانده وی در مقدمه کتاب ضمن اشاره به دست یابی به این دست‌نوشته‌ها می‌نویسد: «در میان نوشته‌های دوران پختگی سارتر که پس از مرگش انتشار می‌یابند، این اثر تا جایی که ما می‌دانیم تنها نوشته‌ای است که یک متن کامل محسوب می‌شود. سارتر حقیقت و وجود را در سایه دلهره‌آور جنگ سرد نوشت‌، انقراض بشر در جنگ جهانی سوم،‌ جنگ اتمی از فرضیه های باب  آن دوران بود.

نویسنده هستی و نیستی در این کتاب در صدد است تا نقش ایده حقیقت را در بین‌الاذهانیت انسان‌ها ارزیابی کند.حقیقت و وجود تلاشی است برای بنیاد نهادنِ نوعی اخلاق بر پایه هستی‌شناسی. سارتر در این کتاب، با تکیه بر تفسیر هایدگر از مفهوم یونانی «آلثیا» یا حقیقت به مثابه ناپوشیدگی، می‌کوشد امکان‌ها و شرایط ناپوشیده‌سازی حقیقت توسط «عمل» آزاد انسانی را تبیین و «مسئولیت» انسان در قبال «حقیقت» و «تاریخ» را تحلیل و بررسی کند.

سارتر در این کتاب با نوشتاری بسیار ساده، نفس و ذات الهی انسان را تعریف می‌‌کند و می‌گوید: «پس من در جستجوی اخلاقی امروزی هستم. می‌کوشم انتخابی را که انسان‌ می‌تواند در سال 1948 در مورد خودش و جهان انجام دهد تبیین کنم.»سارتر در این جستجو  بی‌شک از منظر خاصی با مسئله حقیقت مواجه شده است. او پیش‌تر در دفترهایی برای «اخلاق» به مساله حقیقت پرداخته بود. چندماه بعد از آن درباره «ذات حقیقت» ترجمه کنفرانسی از هایدگر این‌فیلسوف آلمانی خواند و متن مذکور محرکی شد تا سارتر دریافت خود را از مفهوم حقیقت بنویسد و شاید او قصد انتشار «حقیقت و وجود» را داشته است.

انتشارات ققنوس «حقیقت و وجود» را در 132 صفحه و با قیمت 48 هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه