گروه انتشاراتی ققنوس | روایت زندگی یک قاتل سریالی در «پاپیلو»
 

روایت زندگی یک قاتل سریالی در «پاپیلو»

نمایش خبر

......................

خبرگزاری ایرنا

دوشنبه 27 اردیبهشت 1400

......................

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، رمان پاپیلو نوشته محمداسماعیل حاجی‌علیان به‌تازگی توسط انتشارات هیلا منتشر شده و در اختیار علاقمندان به کتاب قرار گرفته است.

محمد اسماعیل حاجی علیان، نویسنده و استاد دانشگاه، متولد ۱۳۵۹ سنگسر است. وی فارغ التحصیل حفاظت و مرمت اشیاء تاریخی و فرهنگی از دانشگاه هنر است و نویسندگی را به صورت حرفه ای با داستان کوتاه از سال ۱۳۸۴ شروع کرده و سپس به نوشتن نمایشنامه و فیلمنامه و رمان پرداخت.

وی بالغ بر صد داستان کوتاه نوشته است که منتخب آنها در مجموعه داستان های: قربونی (نشر آموت) سه نوبت چاپ، آدمک چوبی، سوت بلبلی (انتشارات سوره)، اگه زنش بشم می تونم شمر رو بغل کنم (نشر هیلا، گروه انتشاراتی ققنوس) دو نوبت چاپ، سی و یک روز و پنج انگشت (نشر سوره)، ساعت دَنگی (نشر سوره) و… تا کنون چاپ شده است.

از حاجی علیان همچنین کتابهای پژوهشی‌ای در حوزه ادبیات منتشر شده است: داستان های عامیانه استان سمنان (نشر زمزم هدایت، از مجموعه دانشنامه فرهنگ و تمدن)، فرود (تاریخ شفاهی و داستان های ابوطالب ملاجعفری)، و رمان های چاپ شده از وی عبارتند از: سمفونی بابونه های سرخ (نشر آموت)، چهار زن (نشر آموت) برنده جایزه اول رمان ماندگار؛ ایوار (نشر سوره) تقدیر شده جایزه رمان انقلاب؛ مقام گورخانه (نشر سوره)؛ اپرای مردان سبیل استالینی (نشر هیلا، گروه انتشاراتی ققنوس)؛ نیست در جهان (نشر هیلا، گروه انتشاراتی ققنوس)، دختری با روسری سرخ در پنجره روبرو (نشر آبرخ)، درست یک پا روی زمین (نشر سوره)، زندگینامه داستانی ناخدا سلیمان محبوبی؛ بیداری (انتشارات به نشر) برنده جایزه رمان انقلاب و آخرین اثر وی رمان پاپیلو (انتشارات ققنوس) که اواخر سال ۱۳۹۹ روانه بازار شده است.

پاپیلو با آغازی تأثیرگذار و قوی به خواننده وعدۀ خواندن داستانی متفاوت را می‌دهد. کتاب داستان زندگی رعناست و زندگی پرفرازونشیب او را روایت می‌کند. حاجی‌علیان از یأس‌ها، امیدها و دغدغه‌های رعنا و از آنچه او از نوجوانی تا بزرگسالی و در نهایت در مقام یک مادر با آن روبه‌روست می‌نویسد.

از دیرباز بازخوانی چهرۀ درونی و سیرت قاتلان از سوژه‌های مورد علاقۀ نویسندگان و مخاطبان ادبیات بوده و حاجی‌علیان در این اثر نگاهی متفاوت به این سوژه دارد. جذابیت‌های زندگی قاتلان زن این سوژه را جذاب‌تر می‌کند و قتل‌های سریالی همیشه مخاطبان خاص خود را دارد. پاپیلو روایت قاتلی سریالی در جامعۀ امروز ایران است.

حاجی‌علیان تلاش کرده برای رعنا قهرمان داستانش لحنی منحصربه‌فرد خلق کند، پس دست به شخصیت‌پردازی ماهرانه‌ای زده. روان‌شناسی شخصیت در کنار کاووش شیوۀ ارتکاب به جرم متفاوت، از ویژگی‌های این رمان پرتعلیق است. علاوه بر این‌ها، روایت خوش‌ریتم، قدرت بیان و فرم خلاقانۀ آن، کتاب را به اثری خواندنی و درخور توجه تبدیل می‌کند.

در بخش آغازین این کتاب آمده است:

این‌جا همه‌چیز مال مردان است: خوبی و بدی، شادی و غم. محرم‌های شهرمان خیلی تماشایی است. پُرسه مردان هم بهتر از زنان است. زن‌ها فقط می‌نشینند و شیون می‌کنند و به صورت‌هایشان ناخن می‌کشند. مردان چالِ تُراب درست می‌کنند، چه سوز سرمای زمستان باشد، چه خنکای تابستان، چه دم‌به‌دم هوای بهار و پاییز. می‌روند توی چال تُراب می‌خوابند. همه وجودشان خاک می‌شود که خاک‌به‌سر شوند، نبوده‌اند نوه پیغمبر را یاور باشند. گِل‌آب تُراب که خشک شد، کویر می‌شوند، تشنه و تفتیده، تُراب تَف...

پاپیلو نوشته محمداسماعیل حاجی‌علیان با ۱۰۵ صفحه و شمارگان ۴۹۵ نسخه روانه بازار نشر شده است.

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه