گروه انتشاراتی ققنوس | «روایت ذلت، درآمدی بر اندیشه و آثار ساموئل بکت» منتشر شد: راهنمای خوانش و فهم آثار بکت منتشر شد: خبرگزاری کتاب ایران
 

«روایت ذلت، درآمدی بر اندیشه و آثار ساموئل بکت» منتشر شد: راهنمای خوانش و فهم آثار بکت منتشر شد: خبرگزاری کتاب ایران

خبرگزاری کتاب 

«روایت ذلت، درآمدی بر اندیشه و آثار ساموئل بکت» منتشر شد. این کتاب، اندیشه نهفته در آثار بکت را با نگاهی به زندگی و زمینه‌های فکری و فرهنگی او تفسیر کرده است.- 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بکت یکی از رازآلودترین نویسنده‌های قرن بیستم است. تاکنون کتاب‌های زیادی درباره وی نوشته شده‌، کتاب‌هایی که نویسندگان آن‌ها به زعم خود کوشیده‌اند افکار مبهم و تا اندازه‌ای اسرارآمیز این نمایشنامه‌نویس ایرلندی را رمزگشایی کنند. 
 
اهمیت بکت برای کارشناسان تئاتری امروز به حدی است که دو نشریه «مطالعات بکت» و «بکت تودی» با هدف بررسی اندیشه و هنر بکت و تاثیر آن بر دنیای پس از خود منتشر می‌شوند. 
 
در معرفی این اثر آمده است: «مقصود از تالیف کتاب حاضر یاری رساندن به دانشجویان، تماشاگران نمایش و خوانندگان غیرحرفه‌ای است تا بتوانند نقادانه به بکت و آثار مهم او بیندیشند. لیکن این کتاب به جای یافتن پاسخ و حل معما به طرح پرسش‌های مربوط و مناسب دست می‌زند.» 
 
گفتنی است مولف در خلال بررسی هر یک از نوشته‌های بکت، تنها به دنبال برطرف کردن ابهام و دشواری‌های موجود نیست، بلکه می‌خواهد مقصود از این ابهام و دشواری‌ها و کارکرد زیبایی‌شناسانه آن‌ها را نیز روشن کند. از همین رو می‌توان این اثر را همچون مقدمه‌ای بر آثار بکت به حساب آورد. 
 
نمایشنامه‌های بکت را در قالب «پوچی» تعبیر و تفسیر می‌کنند، اما در مقدمه مترجم این اثر آمده است که کار بکت، بی‌رحمانه‌ترین و بی‌پرده‌ترین افشاگری عقل و زندگی انسان است. نوشته‌های بکت، گزارشی زنده از بنیادهای مادی زندگی آدمی قلمداد می‌شوند و نمی‌توان به سادگی آن‌ها را در فضای پوچی تفسیر کرد. 
 
کتاب حاضر یکی از مجلدات مجموعه‌ای متعلق به انتشارات کمبریج است که به قلم چند استاد نوشته می‌شوند. نویسنده این اثر ابتدا زندگی و زمینه‌های فرهنگی و فکری بکت را بررسی می‌کند و پس از آن به برخی از نمایشنامه‌ها و سپس آثار منثور وی می‌پردازد. 
 
رونان مک‌دونالد نمایشنامه‌های «در انتظار گودو» «خلواره»، «آخرین نوار کراپ» و «روزهای خوش» بکت را در این اثر بررسی کرده است، به این ترتیب که با ذکر مصداق‌هایی از متن، به تبیین و تفسیر تفکر نهفته در نمایشنامه‌ها می‌پردازد. 
 
فضاهایی که بکت در نوشته‌هایش خلق می‌کند، خالی و سردند و در بسیاری از موارد، جمله غامضی از زبان شخصیت‌های نمایشنامه‌هایش نمی‌خوانیم، اما با وجود این، او فضایی می‌آفرید که در عین ظاهر خلوت و خالی، مفاهیم زیادی را دربردارند. فضاهای خالی داستان‌های او از ذهنی نشات می‌گرفتند که دامنه مطالعات بسیار گسترده‌ای داشت. 
 
او به چهار زبان انگلیسی، فرانسه، آلمانی و ایتالیایی مطالعه می‌کرد. دانته آلیگیری، خالق «کمدی الهی» منبع پایدارترین افسون‌شدگی وی بود. در سراسر آثار بکت اغلب تصویرهای زنده‌ای از درد و رنج برگرفته از شاهکار دانته به چشم می‌خورد. هنگام مرگش نیز در سال 1989 نسخه «کمدی الهی» دوران دانشحویی را بر بالینش یافتند. 
 
فلسفه، از دیگر علایق مطالعاتی بکت بود. او مطالعات عمیقی در آثار فلسفی از سقراط و آگوستین گرفته تا دکارت و کانت و برگسون داشت. 
 
چاپ نخست کتاب «روایت ذلت، درآمدی به اندیشه و آثار ساموئل بکت» نوشته رونان مک‌دونالد با ترجمه علی‌اکبر پیش‌دستی، با شمارگان 1650 نسخه، 231 صفحه و به بهای 58 هزار از سوی انتشارات ققنوس منتشر شد. 
 
ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه