گروه انتشاراتی ققنوس | دنیایی مالیخولیایی در مجموعه داستان «شهری از خواب»
 

دنیایی مالیخولیایی در مجموعه داستان «شهری از خواب»

نمایش خبر

....................

خبرگزاری ایرنا

یکشنبه 11 مرداد 1402

....................

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، مجموعه داستان شهری از خواب، از داستان‌هایی تشکیل شده است که همگی حول محور داستان شهری از خواب می‌گردند. در همه داستان‌ها المان‌های تکرار شونده وجود دارد که بار روایی داستان را بر دوش می‌کشد. داستان‌ها در دنیایی مالیخولیایی پشت سر هم می‌آیند و یکدیگر را تکمیل می‌کنند.

شخصیت‌ها خواب می‌بینند و همین خواب است که موتور محرکه داستان‌هاست؛ در یکی از داستان‌ها، این تهران است که خواب می‌بیند. داستان‌ها پر است از خرده روایت‌های ناتمام، بچه‌های به دنیا نیامده، آدم‌های زود از دنیا رفته. ناتمامی، سرنوشت تمامی آدم‌های داستان‌هاست.

تصویر جلد کتاب از ۹ پرتره مات تشکیل شده و در این مجموعه، ۹ داستان در فضایی میان خوب و بیداری در جریان است.

جابر حسین‌زاده‌نودهی در سال ۱۳۵۹ در بندر انزلی متولد شد و در رشته مهندسی عمران تحصیلات کرده است. پیش ازاین سه کتاب هزارپا، پاندای محجوب بامبوبه دست با چشم هایی دور سیاه در اندیشه ی انقراض و مورد عجیب بلع اشیای ضروری را در انتشارات چشمه منتشر کرده است.

قسمتی از متن کتاب

تهران خواب دیده بود، خواب اتوبان‌هایی بی‌ماشین، خیابان‌های بی‌آدم، بی‌حرکت. تهران عکس شده بود. عکسی که نه ثبت یک لحظه بلکه شروع سکون بود. سکون و سکونی ترسناک انگار بعداز خروج طوفان. بدون حرکت، بدون باد، بدون امیدِ تغییر و حتی تخریب، تا ابد. تهران خالی شده بود از آدم‌هایش. حسابدار شرکت اولین نفر بود که برایم تعریف کرد خواب دیشبش را. بعد همکار دیگر و باز دیگری و ساعت به ده نرسیده شدیم جماعتی ترسیده حلقه زده دور میز دخترک کارآموز که هق هق اشک امانش نمی‌داد.

حسابدار خواب دیده بود توی بارگاه پادشاهی باستانی، دست‌ها قفل شده در هم پایین شکم، سر خم کرده به احترام شاه و مدتی همانطور بی‌صدا گوش داده به‌صدای نفس‌های هیجان زده‌اش. پادشان در خلوت دوتایی‌شان، از آن بالا، از روی صندلی پر زرق و برق شاهی، مفتخرش کرده به عنوانِ مبارزِ ارض موعود.

به فرماندهی جنگ با یاجوج و ماجوج. بعد دری در سالن باز شده و زنی با زین و یراق خرامان آمده برای دادن سواری به فرماندهِ جدید. فرماندهِ مبارز شاه را نگاه کرده و شنیده که «سوار شو.» او سوارِ زن شده و از همان در زده بیرون تاخته توی کویر، توی شن‌زار، ازبیابان‌ها گذشته و چند جنگل کم عمق را پشت سر گذاشته و از کنارۀ رود خروشان گرفته و رفته تارسیده با بالای تپه‌ای کم‌ارتفاع، مشرف به شهر قدیمی و انگار مُرده. (صفحه ۵۹ و ۶۰)

مجموعه داستان شهری از خواب نوشته جابر حسین‌زاده نودهی در ۱۰۴ صفحه، با شمارگان ۵۵۰ نسخه، قیمت پشت جلد ۴۵ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات هیلا از زیرمجموعه‌های انتشارات ققنوس منتشر شد.

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه