گروه انتشاراتی ققنوس | جواد افهمی: «خورشید بر شانه راست‌شان می‌تابید» رمانی مُدرن است در گفت و گو با ایبنا
 

جواد افهمی: «خورشید بر شانه راست‌شان می‌تابید» رمانی مُدرن است در گفت و گو با ایبنا

خبرگزاری ایبنا: 25 آذر 1390 ساعت 14:14 
جواد افهمی که رمان «خورشید بر شانه راست‌شان می‌تابید» از وی به تازگی منتشر شده، معتقد است: در رمان مُدرن، شخصیت‌ها خاکستری‌اند و من سعی کرده‌ام که این ویژگی را تا حدودی در این رمان رعایت کنم. رمان مُدرن، چندآوایی است و خواننده در فرآیند شکل‌گیری رمان سهیم است.- 
جواد افهمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره محتوای اثر منتشر شده خود اظهار کرد: دو قصه موازی در رمان «خورشید بر شانه راست‌شان می‌تابید» بیان می‌شود. یکی ماجرای ترور اشرف پهلوی در شهریور سال 1356 توسط مافیای مواد مخدر در کشور فرانسه است و دیگری،‌ به روایتی در شهر سیستان و بلوچستان می‌گذرد که این دو قصه در نهایت،‌ با هم گره می‌خورند. 
 
وی با تاکید بر گرایش خود به نگارش قصه‌های خواندنی و جذاب گفت: قصه مربوط به سیستان و بلوچستان، بُن‌مایه عشقی و پلیسی دارد و ماجرای کشته شدن فرزند یکی از طوایف بلوچ را به تصویر می‌کشد. 
 
نویسنده کتاب «چتر کبود» از زندگی هشت ساله خود در سیستان و بلوچستان یاد کرد و افزود: دوران دانشجویی در بین اقوام بلوچ زندگی کرده‌ام و پس از آن هم در انجمن سینمای جوان زاهدان، فیلم‌ مستندی درباره زندگی بلوچ‌ها ساخته‌ام که پژوهش‌های این فیلم در نگارش کتاب «خورشید بر شانه راستشان می‌تابید» نقش داشتند. 
 
افهمی گفت: گره‌های پلیسی داستان، در دو سوم انتهایی اثر گشوده می‌شود و به نظرم استفاده از بُن‌مایه عشق، رمان «خورشید بر شانه راست‌شان می‌تابید» را خواندنی‌تر کرده است. 
 
وی درباره سطح تحقیق درباره جزییات چگونگی ترور اشرف پهلوی در فرانسه گفت: اینترنت، تنها منبع تحقیقی من بود و فقط یک خبر دو پاراگرافی از ترور او پیدا کردم. بقیه اثر بر اساس تخیل و داستان‌سرایی نوشته شده است. 
 
خالق کتاب «سوران سرد» در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره نگاه او نسبت به کتاب‌های منتشر شده درباره چهره‌های مشهور حکومت پهلوی اظهار کرد: وقتی سخن از انقلاب به میان می‌آید، ذهن‌ها به سمت خاندان پهلوی و گرایشات فسادآمیز آنان می‌رود. شاید این یکی از دلایل زیاد شدن این‌گونه کتاب‌ها باشد. 
 
این داستان‌نویس اضافه کرد: برخی تصور می‌کنند که آغاز ناگهانی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، باعث به فراموشی سپرده شدن انقلاب و حواشی آن در حوزه ادبیات شده است. به نظرم گرایش نویسندگان به سوی نگارش داستان‌های انقلابی، یک جریان از پیش تعیین شده و شایسته است که حمایت‌‌های خوبی هم به دنبال دارد. 
 
جواد افهمی با اشاره به تلاش مراکز و سازمان‌ها مختلف برای پُر کردن خلاءهای ادبیات انقلاب اسلامی اظهار کرد: کتاب‌های منتشر شده در این نهادها هیچ ربطی به کتاب‌های بازاری ندارند. چون کارشناسان حرفه‌ای، این کتاب‌ها را بررسی و ارزیابی می‌کنند. 
 
نویسنده کتاب «ستاره‌های دب اصغر» در ادامه، به ارزیابی ویژگی‌های یک رمان فاخر پرداخت و افزود: یک داستان عمیق و تاثیرگذار باید چارچوب‌های داستانی خود را حفظ کند. در عصر حاضر با رمان مُدرن رو به ‌رو هستیم و دوره رمان کلاسیک به سر آمده است. رمان مُدرن، چندآوایی است و خواننده در فرآیند شکل‌گیری رمان سهیم است. 
 
افهمی ادامه داد:‌ رمان مُدرن، قطعیت و نتیجه‌گیری ندارد، انتهای آن باز است و از شخصیت سیاه و سفید در آن استفاده نمی‌شود. شخصیت‌ها خاکستری‌اند و به دلایل مختلف مانند شرایط اجتماعی به سوی مثبت یا منفی حرکت می‌کنند. من سعی کرده‌ام که این ویژگی‌ها را تا حدودی در رمان «خورشید بر شانه راستشان می‌تابید» رعایت کنم. 
 
وی یادآور شد: متاسفانه تاکنون همه شخصیت‌های ادبیات انقلاب، سفید یا سیاه هستند. اگر می‌خواهیم که این داستان‌ها تاثیرگذاری داشته باشند، باید بی غرضانه و بدون جبهه‌گیری نوشته شوند. 
 
این داستان‌نویس، کتاب «شاه بی شین» نوشته محمدکاظم مزینانی را اثری خودجوش از سوی نویسنده ارزیابی کرد و گفت: مزینانی زندگی و خیانت‌های محمدرضا پهلوی را در این کتاب به تصویر کشیده، اما هیچ قید و وابستگی به نهاد خاصی ندارد. 
 
جواد افهمی افزود: رمان هیچ دینی به تاریخ ندارد، اما باید برای مخاطب باورپذیر باشد. وقتی مشغول نگارش داستانی درباره انقلاب هستیم، باید به این موضوع توجه داشته باشیم. 
 
رمان «خورشید بر شانه راست‌شان می‌تابید» در قطع رقعی و 320 صفحه، با شمارگان 1100 نسخه و بهای 65 هزار ریال، از سوی انتشارات هیلا وارد بازار نشر شده است. 
ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه