گروه انتشاراتی ققنوس | «جنگ خلیج فارس» به کتاب‌فروشی‌ها رسید
 

«جنگ خلیج فارس» به کتاب‌فروشی‌ها رسید

نمایش خبر

...................

خبرگزاری ایرنا

یکشنبه 11 دی 1401

...................

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب جنگ خلیج فارس ششمین جلد از مجموعه چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر جهان است که دیدگاه‌های مختلف تحلیلگران و کارشناسان را در سه بخش زمینه تاریخی جنگ، مباحث پیرامونی آن و روایت‌های شخصی از جنگ خلیج فارس بیان می‌کند. مجموعه کتاب‌های چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر جهان رویدادهای تاریخی دنیا را از قرن بیستم به بعد با ارائه تحلیل و از دیدگاه‌های مختلف بررسی می‌کند. این کتاب در سال ۲۰۱۱ نوشته شده‌است.

حمله عراق به کویت در روز اول اوت ۱۹۹۰ منجر به وقوع سلسله رخدادهایی شد که یکی از بزرگترین درگیری‌های دوران معاصر را رقم زد. جنگ اصلی فقط ۴۳ روز طول کشید، اما طی این دوره عملیات هوایی و توپخانه‌ای متعددی انجام گرفت و از فناوری‌های نوین گوناگون، از هواپیماهای شناساگریز گرفته تا تانک‌هایی مجهز به سامانه کنترل آتش و تصویربرداری حرارتی، به طور گسترده استفاده شد.

این جنگ تغییرات مهمی در روابط شرق و غرب و همچنین در جهان در حال توسعه پدید آورد. این اقدام نبردی بود بین یک ابر قدرت منطقه‌ای که تحت سلطه دیکتاتوری جاه‌طلب بود با ائتلاف فراگیر نیروهای سازمان ملل به رهبری امریکا و عربستان سعودی. در صحنه سیاسی هم اوضاع طوری شد که امریکا توانست حمایت اتحاد شوروی را هم جلب کند. به این ترتیب می‌توان آن را اولین جنگ بعد از پایان دوران جنگ سرد به شمار آورد.

درک بهتر رویدادهای مهم تاریخی مثل جنگ خلیج فارس در صورتی امکان‌پذیر است که از منظرهای گوناگون بررسی شود. عراق بعد از جنگ با ایران بدهی‌های زیادی به بار آورد، به همین دلیل صدام حسین تصمیم به اشغال کویت و بهره‌برداری از منابع آن گرفت. او گمان نمی‌کرد کشورهای عرب همسایه و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام با کشور او وارد جنگ شوند، جنگی که به جنگ اول خلیج فارس معروف شد.

 

قسمتی از متن کتاب

رسانه‌ها هم در افزایش محدودیت‌های دوران جنگ تا حدی نقش داشتند. هرچند خبرنگاران سال‌های سال از بابت اعمال محدودیت‌ها نالیده‌اند، هیچ‌گاه دست به مخالفت جدی نزده و اجازه داده‌اند. پنتاگون و کاخ سفید آن‌ها را به همکاری وادار کنند.

برای نمونه، هرچند در جنگ خلیج فارس رسانه‌ها از بابت محدودیت‌هایی که برایشان ایجاد شده بود شکایت داشتند، بر سر همین مقدار دسترسی به اخبار هم بین خبرنگاران جنگ و دعوا بود، آن‌ها خود همکارانی را که تلاش می‌کردند از چارچوب محدودیت‌های موجود خارج شوند به مقامات تحویل می‌دادند. آن‌ها در برابر پرسش‌های مقامات نظامی که نگران به خطر افتادن امنیت عملیات و جان سربازانشان بودند هیچ پاسخ قانع کننده‌ای نداشتند.

مردم درباره مسائل مربوط به سیاست خارجی به خصوص مسائلی که به درگیری‌های نظامی امریکا در خارج از کشور مربوط می‌شد سوالاتی داشتند، اما رسانه‌ها برای این پرسش‌ها هیچ پاسخ قانع کننده‌ای ارائه نمی‌کردند. مثلا، قبل از آغاز عملیات طوفان صحرا (در اوت ۱۹۹۰) تعداد کمی از رسانه‌ها به طور منظم گزارش‌هایی در مورد عوامل سیاسی، اقتصادی و تاریخی که در سیاست امریکا در قبال عراق و کویت تاثیر می‌گذاشت ارائه می‌کردند. این اطلاعات اگر به موقع و به شکل درست ارائه می‌شدند، می‌توانستند بر افکار عمومی تاثیر بسزایی داشته‌باشند و شاید کنگره با جدیت بیشتری درباره مداخله نظامی امریکا بحث و گفت‌وگو می‌کرد.

کتاب جنگ خلیج فارس ویراسته الکساندر کرودن و ترجمه فاطمه شاداب در ۱۹۸ صفحه، با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۸۵ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات ققنوس منتشر شد.

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه