گروه انتشاراتی ققنوس | «جغد مینروا: فلسفه به روایت فیلسوفان» منتشر شد : خبرگزاری ایکنا
 

«جغد مینروا: فلسفه به روایت فیلسوفان» منتشر شد : خبرگزاری ایکنا

خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)

گروه اندیشه: کتاب «جغد مینروا: فلسفه به روایت فیلسوفان»، اثر «چارلز جی. بونتمپو» و «اس. جک اودل»، ترجمه‌ی «مسعود علیا»، به همت انتشارات «ققنوس» به چاپ رسید. 

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، این کتاب در 17 بخش به گردآوری آرای برخی از اندیشمندان و فلاسفه در باب فلسفه، می‌پردازد. 
چند رویکرد به فلسفه، تصوری که من از فلسفه دارم، فراز شدن‌ها و فرو شدن‌های معناشناسانه‌ی من، فلسفه و سیاست عمومی، گفتاری درباره‌ی فلسفه، تحلیل مفهومی، تصوری که امروز از فلسفه دارم، اصالت تألیف مادی، منتقد نهادها، کاری که فلاسفه می‌کنند و روشن‌بینی معرفت‌شناسانه و... از عناوینی است که در این مجموعه، گردآوری شده است. 
این کتاب به نقل از گردآورندگان آن، ارائه‌ی آرای فلاسفه‌ی مهم معاصر در باب ماهیت، ربط و مناسبت فلسفه است. 
در پیش‌گفتار آن می‌خوانیم: «... کوشیده‌ایم در بازنمایی {آرای متفکران} درباره‌ی این موضوعات جانب توازن را چه به لحاظ فلسفی و چه به لحاظ جغرافیایی نگه داریم. گروه نویسندگان این کتاب مشتمل بر چند منطقدان، متفکر اجتماعی و سیاسی، مورخ فلسفه، تحلیل‌گر زبانی، و فیلسوف علم و اخلاق، یک فیلسوف اگزیستانسیالیست و یک متفکر که علاقه‌ی بسیاری به تفکر خاور دور داشته است. ایشان اهل ایالات متحده، انگلیس، استرالیا، و قاره‌ی اروپا هستند. ...» 
نام کتاب اشاره به مینروا، الهه‌ی حکمت، هنر و ابداع در اساطیر روم است که همتای آتنا در اساطیر یونان محسوب می‌شود، و جغد پرنده‌ی اوست، که نماد حکمت است، بیش از همه به لطف همین جمله‌ی هگل که در اواخر پیش‌گفتار فلسفه‌ی حق او می‌آید در یادها مانده است. مراد هگل این است که فلسفه هنگامی ممکن است پدیدار شود که شکلی از زندگی به پختگی رسیده و در سراشیب پیری قرار گرفته است و جای خود را به شکل‌های تازه می‌دهد. 
در ذیل عنوان «منتقد نهادها»، اثر «مکس اچ. فیش»، آمده است: « فلسفه محتاج علوم اجتماعی است، و علوم اجتماعی هم به آن محتاجند، و این احتیاج بسیار بیشتر از احتیاجی است که فلسفه به علوم طبیعی دارد یا علوم طبیعی به آن دارند. 
برای فلسفه، علوم طبیعی در درجه‌ی اول مجموعه‌ای از نهادهاست، نهادهای تحقیقی و تعلیمی، که پیوند تنگاتنگی با کشاورزی، مهندسی، صنعت، پزشکی و سایر نهادهای فنی دارند. فلسفه در مقام منتقد نهادها، به همه‌ی این‌ها در درجه‌ی اول از آن حیث که موضوع یا محمل ارزش هستند می‌پردازد، یعنی با نظر به فعالیت‌هایی که این‌ها به آن صورت و جهت می‌بخشند و ارزش آن فعالیت‌ها در زندگی خوب به‌طور کلی. موضوعات علوم طبیعی خودشان موضوعات اصلی {کار} فیلسوف را تشکیل نمی‌دهند. آن‌ها به آن وجه از جفت طبیعت ـ نهاد تعلق دارند که فقط ثانیا و فرعا خاطر فیلسوف را به خود مشغول می‌دارد. 
فیلسوف محتاج است به این که هر از گاهی متافیزیک خود را در پرتو تحولات و پیشرفت‌های عام و فراگیر در علوم طبیعی مورد بازنگری قرار دهد، ولی به ندرت حاجت به معرفتی مبسوط نسبت به یافته‌های آن‌ها دارد. از طرف دیگر، با این‌که فیلسوفان علم در گذشته به‌طور قطع در فهمی که دانشمندان علوم طبیعی از روش‌ها و روال‌هایشان دارند دست داشتند، و شاید حتی در برخی تهذیب‌ها در خود این روش‌ها و روال‌ها سهیم بوده‌اند، ولی روش‌ها و روال‌های یادشده امروز به خوبی تثبیت شده‌اند و محتمل به نظر نمی‌رسند که در آینده دانشمندان علوم طبیعی در کار مناسب و شاینده‌ی خودشان حاجت چندانی به فلسفه پیدا کنند، هرچند بدون شک هر زمان که درصدد برآیند علم را به متافیزیک بدل سازند یا بر پایه‌ی نتایج علم، متافیزیکی برپا کنند، ـ با درکی ناقص از خصلت‌های نهادی علم و از ضرورت جای‌دادن نهادهایی غیر از نهادهای علمی در درون طرح و نقشه‌ی متافیزیکی ـ به آن حاجت خواهند داشت. ...» 
«مسعود علیا»، مترجم این کتاب، پیش از این نیز کتاب‌های مختلف فلسفی را هم‌چون، دیباچه‌ای بر فلسفه قرون وسطی (فردریک کاپلستون)، آثار کلاسیک فلسفه (نایجل واربرتون)، اگزیستانسیالیسم و اخلاق (مری وارنوک)، مبانی فلسفه اخلاق (رابرت هولمز) و هرمنوتیک فلسفی و نظریه‌ ادبی (جوئل واینسهایمر)، ترجمه کرده است. 
این کتاب در 384 صفحه و با شمارگان 1650 نسخه، به قیمت 3700 تومان، از سوی انتشارات «ققنوس» در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد
ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه