گروه انتشاراتی ققنوس | «تَمیان» از یک تصویر شروع شد/ ۲ پسری که همه چیز را گزارش می‌کنند
 

«تَمیان» از یک تصویر شروع شد/ ۲ پسری که همه چیز را گزارش می‌کنند

نمایش خبر

......................

خبرگزاری صبا

چهارشنبه 29 تیر 1401

.......................

هایده رحیمی نویسنده رمان «تَمیان» که به تازگی توسط نشر هیلا به چاپ رسیده است در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا اظهار کرد: ایده اولیه داستان‌ها معمولا برای من از یک تصویر ذهنی شروع می‌شود. در این رمان نیز ابتدا یک تصویر از ۲ پسر جوان داشتم که در یک بالکن به ویلایی نگاه می‌کردند. نمی‌دانستم منشا این تصویر کجاست اما شروع کردم براساس آن نوشتن تا این رمان شکل گرفت.

او درباره فرم نگارش این داستان توضیح داد: کتاب قبلی من به نام «بن‌بست بی‌ساز» یک روایت خطی و ساده بود اما در این‌ رمان به واسطه محتوای داستان که شغل این ۲ پسر جوان نگهبانی و گزارش‌نویسی است، به این فکر کردم که کل داستان را براساس گزارش این ۲ شخصیت روایت کنم و نوعی بازی فرم هم بود.

این نویسنده ادامه داد: دوست داشتم خودم را در معرض آزمایش قرار دهم و فرم روایت را تغییر دهم تا شاید برای مخاطب هم‌جذاب‌تر باشد که از کلمه اول وارد داستان می‌شود و شروع داستان با یک گزارش است که به تدریج با شخصیت‌ها و داستان‌ها آشنا می‌شوند.

رحیمی در ادامه درباره محتوای داستان این رمان توضیح داد: «تمیان» داستان زندگی ۲ پسر جوان است که از شهرستان برای یک آگهی کار به تهران می‌آیند. این ۲ باید از بالکن یک برج، ویلایی را رصد کنند و برای یک آدم گزارش بنویسند.

او اضافه کرد: آن‌ها ۲۴ ساعته مشغول رصد برج هستند و هراتفاقی رخ دهد می‌نویسند که چه افرادی رفت و آمد دارند. این ۲ پسر همین‌طور که مشغول نوشتن گزارش هستند درباره خودشان و حس و حال و اتفاقاتی که میان خودشان رخ می دهد هم می‌نویسند.

رحیمی در پایان خاطرنشان کرد: پایان داستان به جایی می‌رسد که ۲ پسر گزارش یکدیگر را به آقایی که آن‌ها را استخدام کرده است، می‌دهند و انگیزه‌شان پول زیادی است که دریافت می‌کنند.

رمان «تَمیان» در ۱۹۲ صفحه با قیمت ۵۵ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

ندا زنگینه

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه