گروه انتشاراتی ققنوس | تحلیل سارتر از حقیقت و وجود با تکیه بر هایدگر
 

تحلیل سارتر از حقیقت و وجود با تکیه بر هایدگر

نمایش خبر

..................

خبرگزاری ایبنا

سه شنبه 27 دی 1401

..................

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «حقیقت و وجود» اثر ژان پل سارتر که در 132 صفحه و با قیمت 48000 تومان از سوی انتشارات ققنوس روانه بازار نشر شده است با نوشتاری بسیار ساده، نفس و ذات الهی انسان را تعریف می‌‌کند و می‌گوید: «پس من در جستجوی اخلاقی امروزی هستم. می‌کوشم انتخابی را که انسان‌ می‌تواند در سال 1948 در مورد خودش و جهان انجام دهد تبیین کنم.»

سارتر در این جستجو  بی‌شک از منظر خاصی با مسئله حقیقت مواجه شده است. او پیش‌تر در دفترهایی برای «اخلاق» به مساله حقیقت پرداخته بود. چندماه بعد از آن درباره «ذات حقیقت» ترجمه کنفرانسی از هایدگر این‌فیلسوف آلمانی خواند و متن مذکور محرکی شد تا سارتر دریافت خود را از مفهوم حقیقت بنویسد و شاید او قصد انتشار «حقیقت و وجود» را داشته است.

در میان نوشته‌های دوران پختگی سارتر که پس از مرگش انتشار یافتند، این‌کتاب تنها نوشته‌ای است که یک متن کامل محسوب می‌شود. در این کتاب، نویسنده هستی و نیستی درصدد است تا نقش ایده حقیقت را در بین‌الاذهانیت انسان‌ها ارزیابی کند.

در این کتاب بیان می‌شود که انسان با کمی تأمل و خودآگاهی درخواهد یافت که هدف از زندگی او بر روی زمین، فقط اشباع غرایز و هواهای نفسانی نیست و باید برای نیل به تعالی انسانی خویش، که هدف آفرینش او نیز بوده، همه تمایلاتش را مدیریت کند و هر یک را، به‌قدر ضرورت و نیاز برای رسیدن به آن هدف متعالی بهاء دهد.

حقیقت و وجود تلاشی است برای بنیاد نهادن نوعی اخلاق بر پایه هستی‌شناسی. سارتر در این کتاب، با تکیه بر تفسیر هایدگر از مفهوم یونانی «آلثیا» یا حقیقت به مثابه ناپوشیدگی، می‌کوشد امکان‌ها و شرایط ناپوشیده‌سازی حقیقت توسط «عمل» آزاد انسانی را تبیین و «مسئولیت» انسان در قبال «حقیقت» و «تاریخ» را تحلیل و بررسی کند.

«حقیقت و وجود» پس از مرگ سارتر با کوشش آرلت الکایم دخترخوانده سارتر گردآوری و در سال ۱۹۸۹ توسط انتشارات گالیمار منتشر شده است. سارتر در دفتر دست‌نویس خود صفحات سمت چپ را خالی گذاشته بود و در مواردی در این صفحات توضیحاتی را متناظر با صفحات سمت راست نوشته بود. 

کتاب «حقیقت و وجود» نوشته ژان پل سارتر به‌تازگی با ترجمه شروین اولیایی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است.
 
 
ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه