گروه انتشاراتی ققنوس | «اندیشیدن فراگیر» ادگار مورن در کتابفروشی‌ها
 

«اندیشیدن فراگیر» ادگار مورن در کتابفروشی‌ها

نمایش خبر

.......................

خبرگزاری مهر

شنبه 16 اردیبهشت 1402

........................

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «اندیشیدن فراگیر؛ آدمی و جهان او» نوشته ادگار مورن به‌تازگی با ترجمه محمدعلی انواری توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این‌کتاب سال ۲۰۱۶ منتشر شده است.

ادگار مورن فیلسوف و جامعه‌شناس فرانسوی نویسنده این‌کتاب، به‌دلیل نظریه‌اش درباره «امر پیچیده»‌ شناخته می‌شود و اعتقاد به پیچیدگی امر شناخت به‌ویژه شناخت انسان و هستی دارد. از این‌نویسنده تاکنون کتاب‌های «درآمدی بر اندیشه پیچیده»، «روش» و «هفت‌دانش ضروری برای آموزش و پرورش آینده» به فارسی ترجمه و منتشر شده‌اند.

مورن، شناخت انسان و هستی فقط برپایه یک‌دانش معین مثل فیزیک، روان‌شناسی یا زیست‌شناسی را یک‌شناخت ناقص و ناتمام می‌داند و می‌گوید انسان‌شناسی نیازمند رویکردی میان‌رشته‌ای و فراگیر است. یعنی برای مطالعه و شناخت انسان، به یک‌نگاه همه‌جانبه و چندسویه نیاز است.

کتاب «اندیشیدن فراگیر» نسخه گردآوری‌شده درس‌گفتارهای ادگار مورن در دانشگاه سوربن است. مواضع و اندیشه‌های مندرج در این‌کتاب، بیانگر پیچیدی وضعیت انسان در پیوندش با هستی هستند. این‌کتاب ۷ فصل یا بحث اصلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «انسان و سه‌گانه زیستی_اجتماعی_انسان‌شناختی»، «فرد انسانی»، «ظهور انسان»، «آدمی در جهان»، «عصر سیاره‌ای»، «آینده: محتمل و نامحتمل» و «اندیشه پیچیده و اندیشه فراگیر». برای این‌فصول یک‌پیشگفتار به‌قلم میشل ویویورکا نیز در نظر گرفته شده است. این‌کتاب به‌خاطر خواسته این‌فرد از مورن برای گردآوری کنفرانس‌ها و درس‌گفتارهایش تولید شده است.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

این‌یافته‌های بزرگ راه را برای چیرگی ستمگرانه نیروهای استعماری، یعنی اسپانیا، پرتغال و سپس فرانسه و انگلستان، هموار کرد، چیرگی‌ای که سرتاسر جهان را فراگرفت.

عصر جهانی با دو جنگ جهانی در سده بیستم به اوج خود می‌رسد. با پایان جنگ جهانی دوم روند تازه‌ای از آزادسازی مستعمرات یا نیمه‌مستعمرات، دست‌کم از بُعد سیاسی، آغاز می‌شود. افزون بر آن، نئولیبرالیسم اقتصادی، که از دهه ۱۹۸۰ به‌ویژه با سیاست‌های رونالد ریگان و مارگارت تاچر به اوج خود رسید، پدیدار می‌گردد. از این پس این‌اقتصاد موسوم به بازار یا همان اقتصاد سرمایه‌داری است که در عمل تمام جهان از جمله چین را در بر می‌گیرد.

در دهه ۱۹۹۰ یکپارچگی اقتصادی جهان افزایش می‌یابد، و همزمان با آن گسترش مخابرات و گسترش اقتصادِ بر پایه فناوری رخ می‌دهد، همان چیزی که می‌توان جهانی‌شدن نامید.

این‌کتاب با ۱۲۸ صفحه، شمارگان ۷۷۰ نسخه و قیمت ۶۰ هزار تومان منتشر شده است.

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه