گروه انتشاراتی ققنوس | انتخاب شخصیت بدون انگیزه قبلی: اکبر تقی‌نژاد از مجموعه داستان تازه‌اش گفت: ایبنا
 

انتخاب شخصیت بدون انگیزه قبلی: اکبر تقی‌نژاد از مجموعه داستان تازه‌اش گفت: ایبنا

اکبر تقی‌نژاد درباره مجموعه داستان «آدم‌ها در پایان راه» که از سوی انتشارات ققنوس روانه بازار کتاب شده، گفت: شخصیت‌های داستانی در این کتاب بدون قصد و نیت قبلی انتخاب شده‌اند؛ ولی شاید این گزینش‌ها به ناخودآگاه نویسنده مربوط باشد._ 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «آدم‌ها در پایان راه»، دربرگیرنده 15 داستان است که حول محور مرگ نوشته شده‌اند. 
 
تقی‌نژاد در پاسخ به این سوال که شخصیت‌هایی مانند «محمد»، در اولین داستان کتاب، چگونه به دنیای ذهنی نویسنده راه یافته‌اند، گفت: «محمد» فقط یک دیوانه است که من شبیه آن را در جایی دیده بودم و هیچ موضوع فلسفی یا انگیزه از پیش تعیین شده‌ای درباره انتخاب این شخصیت وجود ندارد. 
 
وی افزود: مسلما تاویل خواننده ممکن است با قصد و نیت نویسنده در نگارش داستان سنخیتی نداشته باشد. نویسنده می‌نویسد تا مخاطب درباره آن فکر کند. 
 
این داستان‌نویس درباره بخش‌های دیگر این کتاب توضیح داد: داستان‌های دیگر این کتاب نیز ممکن است درباره مرگ شخصیت‌های سیاسی یا اقشار دیگری از آدم‌ها باشد که در عالم واقعیت وجود ندارند و در واقع براساس خاطره یا تصویری، باز‌آفرینی شده‌اند. 
 
نویسنده «صدایی در این دنیا» در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر علت سیاه‌بینی‌اش در داستان‌ها گفت: فلسفه این شخصیت‌ها فلسفه سقوط است و این دیدگاه در پشت همه داستان‌های این مجموعه نهفته است. 
 
از این نویسنده مجموعه داستان دیگری با نام «فردا روز دیگری نیست» در انتشارات ققنوس مراحل انتشار را سپری می‌کند. «فصل پنجم کوسه‌ها» نیز نام رمانی از تقی‌نژاد است که از سوی انتشارات ققنوس روانه بازار کتاب می‌شود. 
 
«صدایی در این دنیا» مجموعه داستان دیگر این نویسنده است که درسال 84 توسط همین انتشاراتی به چاپ رسید و هم اکنون مراحل چاپ دوم را سپری می‌کند. 
 
بخشی از داستان اول این کتاب این‌گونه نوشته شده: 
«محمد در برابر تلاش و خیر‌خواهی مردم مقاومتی نمی‌کرد، در سکوت با آن‌ها همراه می‌شد و کمی عقب‌تر از بوی زننده تن ماه‌ها حمام ندیده‌اش به حاشیه خاکی جاده می‌رفت. در آنجا در سکوت و سر به زیر می‌ایستاد و همه حرف‌ها و پند و اندرزها را گوش می‌کرد.» 
 
«آدم‌ها در پایان راه» نوشته اکبر تقی‌نژاد، به شمارگان1100 نسخه از سوی انتشارات ققنوس روانه بازار کتاب شده است. این کتاب 103 صفحه‌ای با قیمت 2000 تومان ارایه می‌شود. 
ایبنا 26 بهمن 1388 ساعت 12:42 
ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه