گروه انتشاراتی ققنوس | «ارتش ایران هخامنشی» از تازه‌های انتشارات ققنوس است: فرهیختگان
 

«ارتش ایران هخامنشی» از تازه‌های انتشارات ققنوس است: فرهیختگان

فرهیختگان

این کتاب را دانکن هد نوشته و محمد آقاجری ترجمه کرده است. امپراتوری ایران در روزگار هخامنشی به مدت قریب به ۲۰۰ سال، از نیمه سده ششم تا نیمه سده چهارم پیش از میلاد، بر خاور نزدیک و مدیترانه خاوری تسلط داشته است و از بزرگ‌ترین امپراتوری‌های جهان بوده و از جهاتی نیز جزو موفق‌ترین امپراتوری‌ها به شمار می‌آید؛ از سوی دیگر، برای مدت طولانی تنها از دریچه نگاه یونانیان باستان به ایران نگریستیم، دریچه‌ای که نگاه درست و بی‌غرضی را نداشته و از دیرباز با دیدگاهی خصمانه به ایران می‌نگریسته است. 

این مساله به آن دلیل بود که اتحادیه‌ای از دولت شهرهای یونانی مانع از گسترش این امپراتوری در باختر زمین شد و حمله یونانیان نیز سرانجام این امپراتوری را سرنگون کرد و باعث شد همه دستاوردهای نظامی ایرانیان را پنهان سازد. بنابراین نگاهی تازه و واکاوی دیگری نیاز است تا ابعاد این موفقیت بررسی شود. این کتاب درصدد است تا دیدگاه متعصبانه یونانی‌ها را تصحیح کند و با ایجاد و ترسیم تصویر درستی از سازمان نظامی هخامنشی‌ها، آنها را نشان دهد. 
در این کتاب ابتدا زمینه‌های تاریخی ارتش هخامنشی مورد بررسی قرار می‌گیرند و بعد از ترسیم فضای تاریخی به سازمان‌های نظامی پرداخته می‌شود که این سازمان شامل فرماندهی، آموزش‌های نظامی پارس‌ها، یگان‌های پاسداران، سربازان استان‌ها و سازماندهی یگان‌ها می‌شود. برای ترسیم دقیق‌تر، ریخت‌شناسی ارتش هخامنشی، بررسی جامه‌های پارسی و مادی مورد توجه قرار می‌گیرد. بعد از این فصول «سربازان ایرانی» تحت‌کاوش قرار می‌گیرند که این سربازان هم پیاده‌نظام و هم سواره‌نظام‌های ابتدایی و موخر را شامل می‌شود و هم شترها، گردونه‌ها و منجنیق‌ها. در این فصل نگاه کاملی به تحولات بعدی پیاده‌نظام و سواره‌نظام ارتش هخامنشی نیز انداخته می‌شود. در ادامه و برای کامل‌شدن این پژوهش علاوه‌بر سربازان هخامنشی و سازمان نظامی‌شان، سربازان بیگانه نیز یعنی سکاها، هندی‌ها، بابلی‌ها، سریانی‌ها، اعراب، آفریقای شمالی، یونانی‌ها و مردم آناتولی معرفی می‌شوند و مورد بررسی قرار می‌گیرند. در انتها نیز بعد آماده‌سازی ارتش و ارتش در جنگ و همچنین آرایش سپاه هخامنشی عنوان می‌شوند. در بخش آرایش سپاه با ذکر جزئیاتی دقیق به بحث‌هایی چون «نیروی تهاجمی خشایارشا»، «پلاته»، «کوناکسا»، «اوتوفراداتس در کاپادوکیه»، «گرانیکوس»، «ایسوس» و «گوگمل» پرداخته می‌شود؛ مباحثی که همه برمبنای نوشته‌های یونانی است و هیچ منبع فارسی‌ای در این‌باره وجود ندارد. برخی از مورخان معتقدند کوروش هخامنشی در ارتش و سازمان اداری هخامنشی برخی ویژگی‌های متمایز ایجاد کرد، اما معلوم نیست این امور حقیقتا تا چه اندازه کار وی بوده است. 
منابع تاریخ نظامی هخامنشی سرشتی ناهمگون دارد. با توجه به اینکه ایرانیان کمی بودند که به تاریخ‌نگاری پرداختند لذا در این کتاب برای یک گفتار منسجم نویسنده به مورخان یونانی اتکا دارد. نخستین و بزرگ‌ترین این مورخان؛ هرودوت است که به‌عنوان زمینه‌ای برای داستان اصلی خود، نبردهای بزرگ ایران و یونان، به تشریح برپایی امپراتوری هخامنشی پرداخت. 
یکی از خصیصه‌های مثبت این کتاب مصوربودن آن است. سراسر کتاب مزین به نقشه‌ها، تصاویر و نوشته‌هایی در توضیح این تصاویر است که فهم و تصور مطلب را آسان‌تر می‌کند. کتاب به خوبی جزئیات را تحت‌پوشش قرار می‌دهد به‌طوری که مثلا در فصل آرایش سپاه و سپاه در جنگ نام فرماندهان و تعداد سربازان و نوع چینش آنها به دقت عنوان شده است. کتاب همان‌گونه که ذکر شد علاوه‌بر بررسی ارتش هخامنشی و هژمونی آن، غیریت‌های این ارتش که سربازان بیگانه بودند، را مورد تامل قرار داده و این مساله به ترسیم دقیق‌تر فضا و درک بهتر مطلب کمک شایان‌توجهی می‌کند. روان‌بودن ترجمه نیز به جذابیت کتاب افزوده است. کتاب نمایه کامل و دقیقی را داراست و بخش کتاب‌شناسی آن نیز نشان‌دهنده بررسی جامع منابع است اما متاسفانه در این فهرست اثری از آثار مورخان ایرانی نیست. جلد گالینگور و صفحه‌های گلاسه برای تصاویر در سراسر کتاب از ویژگی‌های «ارتش ایران هخامنشی» است. 
 
نظر ها افزودن جدید 
 
نوشتن نظر 
نام: 
ایمیل: اعلام نکردناعلام کردن 
آدرس سایت: 
عنوان: 
قالب نوشته: -رنگ-آبی کمرنگسیاهآبیبنفشخاکستریسبزلیموییقرمز آلبالوییسرمه ایزیتونیزرشکیقرمزنقره ایآبی سیرسفیدزرد -اندازه-ریزکوچکمعمولیبزرگبسیار بزرگ
ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه