گروه انتشاراتی ققنوس | ابزاری برای اندیشیدن: نگاه روزنامه اعتماد بر کتابهای «مغلطه» و «گفتگوهای فلسفی» و «استنفورد
 

ابزاری برای اندیشیدن: نگاه روزنامه اعتماد بر کتابهای «مغلطه» و «گفتگوهای فلسفی» و «استنفورد 1396/2/7

ابزاری برای اندیشیدن
عنوان: مغلطه
راهنمای درست اندیشیدن
نویسنده: جمی وایت
ترجمه: مریم تقدیسی
نشر: ققنوس
چاپ اول: ١٣٩٥
تعداد صفحه: ١٧٦
قیمت: ١٢,٠٠٠ تومان

جمی وایت در این کتاب متحجران، کشیشان و سیاستمداران محترم را با تشخصی استدلال‌های توخالی شان رسوا کرده است. «مغلطه» با زبانی تند و نیشدار می‌خواهد توانایی به‌کار‌گیری منطق در بحث‌های عمومی و خصوصی را به خوانندگان بیاموزد.وایت به فهرستی از جنایات ضد منطق اشاره کرده است که برای گرفتن یا فقط برای عوض کردن بحث- انجام می‌شود.

 

عنوان: گفت‌وگوهای فلسفی
نویسنده: رابرت‌ام. مارتین
ترجمه: راضیه سلیم زاده
نشر: ققنوس
چاپ اول: ١٣٩٥
تعداد صفحه: ٤٩٦
قیمت: ٣٥,٠٠٠ تومان

فلسفه در بستر گفت‌وگو

«گفت‌وگوهای فلسفی» درآمدی امروزی به مطالعه فلسفه است که زبانی روشن و محاوره‌ای دارد. نویسنده این کتاب مسائل مرسوم فلسفه را با استفاده از قالب دیالوگ به شیوه‌ای نوشته است که به نظر خواننده جذاب باشد و او را درگیر کند. در این گفت‌وگوها تاکید بر مسائل فلسفی‌ای است که حل نشده و همچنان محل مناقشه‌اند. شخصیت‌های هر گفت‌وگو به‌طور برابر از پاسخ‌های متفاوت به مسایلی در مورد دین، اخلاق، اجتماع، ذهن، شناخت، معنی و مباحث دیگر دفاع می‌کنند بدون اینکه کسی برنده مسلم بحث معرفی شود. مواضع فلسفی با نهایت وضوح و اقناع‌کنندگی معرفی می‌شوند، به این ترتیب خواننده می‌تواند تمام جوانب یک مساله را ارزیابی کند و خود تصمیم بگیرد. گفت‌وگوهای فلسفی ابزاری عالی است برای نوآموزان فلسفه زیرا در عین حال که زمینه لازم برای مطالعه بیشتر را فراهم می‌کند مباحثه استدلالی جدلی را که برای روش فلسفی ضروری است به صورتی بسیار زنده و شفاف به تصویر می‌کشد. «گفت‌وگوهای فلسفی» اثر رابرت‌ام. مارتین با ترجمه راضیه سلیم‌زاده به بازار کتاب پیوست. این کتاب مشتمل بر هفت گفت‌وگو است که در آن به مباحثی نظیر استدلال، وظیفه اثبات، زندگی پس از مرگ، ایمان‌گرایی، لذت‌گرایی، امر مطلق، شناخت اخلاقی، نسبی‌گرایی، مادی‌گرایی، رفتار‌گرایی، تقدیر‌گرایی، اختیار، یقین و احتمال، شک‌گرایی، مشکل استقرا و... پرداخته شده است.

 

آشنایی با سوسیوبیولوژی بالینی
گردآوری و ترجمه: سعید شجاع شفتی
نشر: ققنوس
چاپ اول: ١٣٩٥
تعداد صفحه: ١٣٢
قیمت: ٨,٥٠٠ تومان

نوداروینیسم

امتزاج دستاوردهای علم ژنتیک با نظریه تکامل داروین منجر به پیدایش نظریه‌ای تازه شد به نام «سوسیوبیولوژی» یا «نوداروینیسم» که اگرچه نخستین سنگ بنایش در بخش جانور‌شناسی و زیست‌شناسی دانشگاه هاروارد در دهه ١٩٧٠ میلادی استوار شد اما به تدریج در دهه‌های ١٩٨٠ و ١٩٩٠ موجب ایجاد زیر شاخه‌ای در حوزه علوم رفتاری تحت عنوان روانشناسی، روانپزشکی و بالاخره روان‌درمانی داروینیستی یا تکاملی شد. بر مبنای این نظریه رفتار، رفتار اجتماعی انسان صفحات شخصی‌اش به میزان بسیار تابع فرامینی است که ذخیره ژن‌هایش و نه فقط یادگیری و تجربه، به او دیکته می‌کند.
«آشنایی با سوسیوبیولوژی بالینی» که توسط سعید شجاع شفتی گردآوری و ترجمه و توسط نشر ققنوس منتشر شده است به بحث و معرفی نظریه فوق و مشقات بعدی‌اش در حوزه علوم رفتاری و به ویژه روان درمانی تکاملی و متدهای مرتبط با آن می‌پردازد که تحت تاثیر این دیدگاه و به استناد لزوم انجام دادن تحلیلی فراگیر از رفتار انسان تکوین یافته‌اند.
این کتاب مشتمل بر چهار فصل است که مباحثی از قبیل روانشناسی تکاملی، روانپزشکی تکاملی، تحلیل افسردگی، فرضیه مبتنی بر رنج روحی، سلسله مراتب اجتماعی و... مهم‌ترین موضوعات آن را تشکیل می‌دهند.

ثبت نظر درباره این خبر
عضویت در خبرنامه