گروه انتشاراتی ققنوس | گزارش جشن رونمایی مجموعه پنج جلدی شاهنامه نقالان
 

گزارش جشن رونمایی مجموعه پنج جلدی شاهنامه نقالان 1396/12/12

چهارشنبه‌ ۹ اسفند ۹۶ علاقه‌مندان به شاهنامه و فرهنگ ایرانی در شب «شاهنامه نقالان» گرد هم آمدند و در جشن رونمایی مجموعه نفیس و پنج جلدی شاهنامه نقالان شرکت کردند. شبی به‌یادماندنی که با نقالی زنده و ضرب زورخانه‌ای شور و حالی ویژه داشت.

در این جشن که به همت انتشارات ققنوس و مجله بخارا در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد شاهنامه‌پژوهان و ادیبان در باره شاهنامه فردوسی و هنر نقالی به سخنرانی پرداختند. ابتدا خانم دکتر زهره حسین‌زادگان از روند انتشار این اثر در انتشارات ققنوس گفتند و سپس آقای علی دهباشی از دکتر ژاله آموزگار دعوت کردند تا درباره شاهنامة نقالان و طومار مرشد عباس زریری اصفهانی صحبت کنند.

پس از صحبت‌های شیرین دکتر آموزگار، فیلمی از دکتر جلیل دوستخواه که ساکن استرالیا هستند برای حضار پخش شد و دکتر دوستخواه در این ویدیو از اهمیت این اثر و نیز تلاش چندین‌ساله‌اش برای ویرایش این مجموعه گفت. در ادامه آقایان ابوالفضل خطیبی و سجاد آیدنلو در باره هنر و تاریخچه نقالی و ارزش و جایگاه شاهنامة فردوسی در فرهنگ ایران زمین سخنرانی کردند و بعد نوبت رسید به نقالی و اجرای گرم مرشد میرزا علی به همراه ضرب زورخانه‌ای مرشد ناری.

در بخشی دیگر از این برنامه مرشد امیر صادقی از نقالان صاحب‌نام شعری را برای حاضران خواندند و آن‌ها را به‌وجد آورد و بعد از دو نقال  کودک و نوجوان که در فردوسی سرای مشق نقالی می‌کنند دعوت کرد که بخشی از داستان سهراب و گردآفرید را به دو زبان انگلیسی و فارسی نقل کنند.

در ادامه گزارش تصویری انتشارات ققنوس از این مراسم را ببینید.

 

 

ثبت نظر درباره این خبر
عضویت در خبرنامه