گروه انتشاراتی ققنوس | کتاب مغلطه: راهنمای درست اندیشیدن؛ برای تشخیص بحث‌های غیرمنطقی
 

کتاب مغلطه: راهنمای درست اندیشیدن؛ برای تشخیص بحث‌های غیرمنطقی

مشاهده

 

منبع: سایت چطور 

فروردین ماه ۹۷

.................................

 

عنوان اصلی کتاب: Bad Thoughts: A Guide to Clear Thinking

عنوان کتاب به فارسی: «مغلطه: راهنمای درست اندیشیدن»

نویسنده: جمی وایت (Jamie Whyte)

سال انتشار: ۲۰۰۳

درباره کتاب

در دنیای امروزه، هر روز باید برای نجات قلب، ذهن و البته پول‌مان مبارزه کنیم و البته، «حقیقت» است که همیشه اولین قربانی این جنگ می‌شود. دیگر وقت آن رسیده سر از کار مغلطه‌بازان دربیاوریم. باید بتوانیم اطلاعات نادرست، منطق غلط و مغلطه‌های رسانه‌ها، مشاوران تجاری، رهبران توسعه فردی و سیاست‌مداران را تشخیص دهیم.

بهترین روش برای پیروزی در این مبارزه خواندن نوشته‌های فیلسوف معروف «جمی وایت» است. «کتاب مغلطه: راهنمای درست اندیشیدن» به روشی جالب و خواندنی، هنر و علم بحث‌کردن را به خواننده معرفی می‌کند. این کتاب کمک می‌کند تا از میان‌ هزارتوی بحث‌های منطقی راه درست را پیدا کنید و با وسوسه‌های دیگران گمراه نشوید.

این کتاب مختصر و مفید نوشته‌ شده است. این کتاب را می‌توانید در مدت‌زمان کوتاهی بخوانید، ولی باید ساعت‌ها درمورد مطالب و نکته‌های آن فکر کنید.

«کتاب مغلطه: راهنمای درست اندیشیدن» تمام راه‌وچاه‌هایی را که مردم و رسانه‌ها برای قبولاندن ایده‌های غیرمنطقی به شما، از آن‌ها استفاده می‌کنند، برای‌تان فاش می‌کنند.

این کتاب را بخوانید و به‌خوبی درمورد آن فکر کنید. بعد می‌بینید که دیگر هرگز نمی‌توانید مثل سابق به اخبار گوش دهید یا مقاله‌ای را بخوانید و محتوای آن را تمام‌وکمال بپذیرید. با خواندن این کتاب، به‌راحتی می‌توانید حقایق دست‌کاری‌شده‌ی پنهان در بطن رسانه‌ها و دنیای خبر را پیدا کنید.

آیا این کتاب برای شماست؟

«کتاب مغلطه: راهنمای درست اندیشیدن» برای کسانی است که به بحث‌کردن علاقه‌مندند و می‌خواهند بدانند که سخنوران حرفه‌ای چطور با مهارت تمام از منطق دوری می‌کنند.

بنابراین اگر می‌خواهید مطمئن شوید افکار شما منطقی هستند، حتما این کتاب را بخوانید. البته اگر قصد دارید بدانید چه کسانی واقعا منطقی حرف می‌زنند و چه کسانی فقط ادعای منطق دارند هم، این کتاب برای شما خیلی جالب خواهد بود.

البته این کتاب شما را تشویق نمی‌کند تا به همه‌چیز و همه‌کس مشکوک باشید و حرف کسی را باور نکنید. «کتاب مغلطه: راهنمای درست اندیشیدن» ابزارهایی را دراختیار شما می‌گذارد و چشمان شما را باز می‌کند تا بتوانید بحث منطقی درست را از بحث پوچ تشخیص دهید.

در حاشیه

این کتاب در آمریکا به نام «جنایاتی علیه منطق: افشاکردن بحث‌های بی‌معنی سیاست‌مداران،‌ مردان دین، روزنامه‌نگاران و مجرمان سریالی دیگر» منتشر شده‌ است. این دو کتاب اساسا یکی هستند. با این‌ تفاوت که اسامی سیاسی و فرهنگی، بسته به جامعه‌ی آمریکا تغییراتی کرده که برای مردم این کشور قابل‌فهم‌تر باشد.

جیمی وایت کتاب‌های دیگری را هم در همین زمینه نوشته‌ و چاپ کرده است. از جمله‌ی آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد: «پرت‌وپلاگویی بلر»، «سیاست‌های احمقانه» و «افکار آزاد: مجموعه مقاله‌های جمی وایت».

جمی وایت سیاست‌مدار نیوزیلندی و رهبر پیشین حزب ACT در نیوزیلند است. او مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه آکلند دریافت کرد. بعد به انگلستان رفت تا کارشناسی ارشد و دکتری را در رشته‌ی فلسفه از دانشگاه کمبریج دریافت کند.

بعد از فارغ‌التحصیلی او برای سه سال در کمبریج ماند و در دانشکده‌ی فلسفه تدریس کرد. او جایزه‌ی مجله‌ی Analysis را برای بهترین مقاله‌ اثر فلیسوف زیر سی سال را دریافت کرد.

از سال ۲۰۰۴ او کتاب‌ها و مقاله‌هایی را درمورد منطق نادرست منتشر کرده‌ است. او مخصوصا روی منطقی تمرکز می‌کند که سیاست‌مداران به‌کار می‌برند. در سال ۲۰۰۶، او جایزه‌ی بهترین روزنامه‌نگار را از مؤسسه‌ی Reason دریافت کرد.

وایت گهگاه برنامه‌هایی برای شبکه‌های بی‌بی‌بی رادیو ۴ و تلویزیون اجرا می‌کند.

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه