منبع: روزنامه همشهری
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷
مرکز جاذبهای که در سرتاسر این کتاب سرگردان و پنهان و سلطهجو مانده مرگ است؛ مرکزی که نه فقط نقطه گرانش بلکه همزمان نقطه گریز است.
کتاب سینما و مرگ با زیرعنوان «درباره نامیرایی و تصویر» دارای 6 بخش است. تجسم مرگ و جهان همپایگان تصویرها، مرگ عاشق و پوئسیس حرکت، نامرده و نامیرایی تصویر، آفرینش زندگی و امکانات هیولا، کلمه مرگ و پیروزی تصویر و رستاخیر و بازگشت جاودان تصویرها، عنوان بخشهای این کتاب 216 صفحهایاند.
نویسنده در قسمتی از مقدمه کتاب مینویسد: «سینما» در پایان قرن نوزدهم از دل اسباببازیهای ویکتوریایی بیرون آمد و در تاریخ کوتاه رشد سرسامآور خود، نه فقط نگاههای اکراهآمیز اندیشه را به سوی خود چرخاند، بلکه به اسبابی برای اندیشیدن تبدیل شد؛ همین توانایی سینما در گستردن گستره اندیشه بهانه کافی برای انتخاب آن است. اگر سینما توانی جدید در اندیشیدن است، پس میتوان در سینما به مفهومی همچون مرگ هم اندیشید.
کتاب سینما و مرگ را نشر ققنوس در 770 نسخه منتشر کرده است.