گروه انتشاراتی ققنوس | رمانی از نخستین برنده ژاپنی نوبل در ایران
 

رمانی از نخستین برنده ژاپنی نوبل در ایران

نمایش خبر

...............................

خبرگزاری تسنیم

یکشنبه 14 اردیبهشت 1399

...............................

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، انتشارات ققنوس کتاب «قلمرو رویایی سپید» نوشته یاسوناری کاواباتا را با ترجمه مجتبی اشرفی منتشر و روانه بازار نشر کرد.

کاواباتا نخستین نویسنده ژاپنی است که توانست با ترسیم آداب و رسوم و فرهنگ غنی ژاپنی، با نوشتن آثاری درخشان که از مهم­ترین و برجسته‌­ترینِ آن‌ها می‌­توان به دو اثر قلمرو رویایی سپید و آوای کوهستان اشاره کرد، نظر آکادمی نوبل را به­ خود جلب کند. کتاب حاضر شاهکار اوست، آوای کوهستان را نیز به ­سبب فرم بدیعش در روایت داستان و شخصیت‌پردازی مهم­ترین اثر او دانسته‌­اند.

کاواباتا توانست در سال ١٩٦٨ با پشت سر گذاشتن رقیبان سرشناسش ساموئل بکت، نویسنده و نمایشنامه­‌نویس ایرلندی، آندره مالرو نویسنده فرانسوی و همچنین ویستن هیواودن، شاعر انگلیسی، مهم­ترین جایزه ادبیات، جایزه نوبل، را نصیب خود کند.

 در پست جلد کتاب آمده است:  «قطار از تونلی طولانی عبور می­‌کند و وارد قلمروی رویایی که پوشیده از برف است می‌­شود. و این­گونه است که، با حرکت آرام قطار و عبورش از ایستگاه‌­های مختلف، راوی ما نیز وارد داستان می‌شود و زوایایی از قصه خود را، همچون تابلوهایی از رویا که گاه داستانی عاشقانه گاه داستانی از تنهایی، انزوا، اندوه و ازهم­گسیختگی روابط عاطفی، برایمان بازگو می­‌کند.»

یاسوناری کاواباتا با چیرهدستیِ بسیار زیادِ خود داستان را به‌آرامی، همچون نوری که لحظه‌­ای بر پرده­ای تیره می‌‌‌ی­افتد و تماشاگر لمحه‌­ای از آن را می­‌بیند، پیش می‌برد و به‌­تدریج با عمیق‌ترین زوایای روحی شخصیت‌ها آشنایمان می­‌کند. گویی خواننده، همچون تماشاگری که در سالن تاریک سینما نشسته، هر آن منتظر دیدن لحظه­‌ای از مرئی شدن این تصاویر دنیای خیالی است.

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه