گروه انتشاراتی ققنوس | اندیشه‌های محقق داماد در ««آفاق حقیقت در سپهر شریعت»
 

اندیشه‌های محقق داماد در ««آفاق حقیقت در سپهر شریعت»

نمایش خبر

........................

خبرگزاری ایرنا

چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400

........................

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، حامد زارع نویسنده و تدوین‌گر کتاب پیش‌رو، در قالبی مشابه از سال ۹۳ چاپ کتاب‌های گفتگو با چهره‌های فلسفه ایرانی اسلامی را با همکاری انتشارات ققنوس در دستور کار قرار داده و به‌ترتیب کتاب‌های آفاق حکمت در سپهر سنت (گفتگو با سید حسین نصر) در سال ۹۳،‌ آفاق فلسفه در سپهر فرهنگ (گفتگو با رضا داوری اردکانی) در سال ۹۵، آفاق معرفت در سپهر معنویت (گفتگو با غلامحسین ابراهیمی دینانی) در سال ۹۶ و آفاق فکرت در سپهر فطرت (گفتگو با غلامرضا اعوانی) را در سال ۹۸ منتشر کرده است.

سید مصطفی محقق احمدآبادی معروف به محقق داماد، (زادهٔ ۱۳۲۴ خورشیدی) مجتهد، حقوق‌دان، عضو پیوسته و رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران، عضو هیئت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و استاد حوزه و دانشگاه است.

او از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۳ ریاست سازمان بازرسی کل کشور را عهده‌دار بوده‌است و همچنین از سال ۱۳۷۴ تاکنون عضو و رئیس شورای تولیت و هیئت‌مدیره و عضو هیئت گزینش کتاب و جایزهٔ بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی است.

محقق داماد که دانش آموختهٔ حوزهٔ علمیهٔ قم، دانشگاه تهران و دانشگاه کاتولیک لوون است، استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه شهید مطهری، دانشگاه علوم اسلامی رضوی است و بیش از ده سال مدیریت گروه حقوق دانشگاه تربیت مدرس را به عهده داشت. وی علاوه بر بهره‌گیری از دو نظام آموزشی حوزه و دانشگاه، تسلط به زبان‌های عربی، زبان انگلیسی و فارسی و آشنایی با زبان فرانسه دارد. همچنین آثار مختلف و متعددی در حوزهٔ فقه و حقوق از وی منتشر شده‌است.

زارع این کتاب را ترجمان چندین سال مراوده، مکاتبه و مصاحبۀ خود با سیدمصطفی محقق داماد معرفی می کند که رویه و سویۀ علمی آن مبتنی بر ارائه پاسخی اصولی و فقهی به بحران های دوران کنونی است؛ پاسخ هایی که دکتر محقق داماد با بیانی ساده و زبانی شیرین در قالب پاسخ به پرسش هایی کوتاه اما عمیق، پیشروترین دریافت‌های نوگرایانه از علم اصول و دانش فقه را بیرون از محوطۀ پرآشوب روشنفکری دینی و درون یک چهارچوب معنادار و روشمند شرعی ارائه می دهد.

زارع عقیده دارد که محقق داماد متفکری اهل عمل است و نه از آن دست متفکرانی که فقط در خانه و کتابخانه نشسته اند و فکر می کنند بلکه متفکری است که در حوزه عمل و تفکر جاری در نظامات اجتماعی و سیاسی ما فعال است، متفکری اندیشمند و نگران که ضمن تفکر اهل درد هم است. او متفکری است که دائما برای یافتن تتازه هایی از متون و برای قراردادن آنها در بدنه اندیشه و تفکر دانشی که می تواند نوعی انفتاح و گشایش را در بن بست های جاری در پی داشته باشد، تلاش می کند.

در بخشی از این کتاب و در پاسخ محقق داماد به این پرسش که چرا روی علم اصول تاکید می کند، مگر وظیفۀ این علم چیست؟ آمده است:

برای این که وظیفه ای بنیادین را برعهده دارد. در یک نگاه تطبیقی می توان گفت همان گونه که وظیفه فلسفه حقوق این است که برای مفاهیم اساسی علم حقوق پشتوانه نظری فراهم کند، علم اصول نیز تلاش می کند تا برای مفاهیمی که در دانش فقهی مطرح می شود، پشتیبان فکری ایجاد کند. هرچند به نظر من امروزه علم اصول فقه یکی از مهمترین علومی است که بیش از آن که در حکم مقدمه ای برای علم باشد، در کنار علومی نظیر فلسفه حقوق، فلسفۀ الفاظ و فلسفۀ تحلیلی در جهان امروز رتبه بندی می شود. اگر حکمت به طورکلی جایگاه ادراکات حقیقی باشد، علم اصول فقه به بیان علامه طباطبایی جایگاه ادراکات اعتباری و نتایج مترتب بر آن به چه میزان در حل مسائل ما می تواند مشابه باشد (ص.۹۰).

این‌کتاب ۶ فصل اصلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «زندگی و کارنامه فکری»، «فقه و اصول»، «تاریخ اندیشه»، «اندیشه معاصر»، «فلسفه اسلامی» و «معارف دینی». به جز این‌فصول، «مقدمه» به قلم حامد زارع، «درباره سیدمصطفی محقق داماد» نوشته رسول جعفریان و «پیشگفتار» به قلم محقق داماد،‌ از دیگر بخش‌های مختلف این‌کتاب هستند.

این‌کتاب با ۱۹۱ صفحه، شمارگان ۹۹۰ نسخه و قیمت ۳۵ هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس به چاپ رسیده است.

 

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه