گروه انتشاراتی ققنوس | اضطراب جایگاه اجتماعی
 

اضطراب جایگاه اجتماعی

نمایش خبر

...............................

روزنامه همشهری

شنبه 13 اردیبهشت 1399

...............................

«اضــــطراب جایگاه اجتـــــماعی» نوشته آلن‌دوباتن است که مریم تقدیسی آن را به فارسی برگردانده است. نسخه اصلی ‌این کتاب سال ۲۰۱۴ از سوی انتشارات پنگوئن منتشر شده است. آلن دوباتن که با کتاب‌های فلسفی آسان‌فهم‌اش مثل «تسلی‌بخشی‌های فلسفه» در ایران شناخته می‌شود، مؤسس مدرسه فلسفه در لندن است و در این‌کتاب مواضع و آموزه‌هایش را در قالب 2بخش اصلی ارائه کرده است. او پس از بخش ابتدایی «تعاریف» که 3 عنوان «جایگاه اجتماعی»، «اضطراب جایگاه اجتماعی» و «نظریه» را در بر می‌گیرد، 2 بخش «موجبات» و «راه‌حل‌ها» را برای مطالب کتابش درنظر گرفته است. بخش اول کتاب، دربرگیرنده ۵ فصل «بی‌عشقی»، «افاده»، «توقعات»، «شایسته‌سالاری» و «وابستگی» است. بخش دوم هم ۵ فصل را با این ‌عناوین شامل می‌شود: «فلسفه»، «هنر»، «سیاست»، «دین» و «بوهمیا».
دوباتن در این‌کتاب، برای اولین‌بار به یک‌وضعیت شایع بین آدم‌ها، نام داده و سرچشمه‌ها و راه‌های ممکن مقابله با آن را بررسی کرده است. این ‌وضعیت شایع همان د غدغه‌ای است که آدم‌ها درباره نظر دیگران درباره خودشان دارند؛ همه خواستار موفقیت هستند و از شکست می‌ترسند. یعنی عموم آدم‌ها غالبا در تنهایی، درباره جایگاه اجتماعی‌شان اضطراب دارند. آلن‌ دوباتن بررسی این ‌دغدغه را با استفاده از فلسفه، تاریخ، هنر، اقتصاد، مسائل سیاسی و... انجام داده است.
در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم: «حفظ جایگاه اجتماعی و به‌خصوص «شرافت» در همه جوامع به دغدغه اصلی مردان بالغ تبدیل شده است. در جوامع روستایی یونان باستان، شرافت را «تیمه» می‌خواندند، در جوامع مسلمان به آن شرف و در میان هندوها به آن عزت می‌گفتند و در همه موارد حفظ شرافت فقط از راه خشونت ممکن بود...»
این‌کتاب با ۲۳۷ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۹ هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه