...........................
خبرگزاری ایسنا
چهارشنبه 30 بهمن 1398
...........................
همچنین کتاب دیگری از ژول ورن با عنوان «میشل استروگف» با ترجمه فرزانه مهری در ۴۷۹ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و بهای ۵۵هزار تومان در نشر یادشده منتشر شده است.
در نوشته پشت جلد این کتابها آمده است: ژول ورن، نویسنده فرانسوی که رمانهای ماجراجویانهاش نام او را سر زبانها انداخت، در سال ۱۸۶۳ «پنج هفته در بالن» را تحویل ناشر داد. این رمان با چنان موفقیتی روبهرو شد که نویسنده و ناشر تصمیم گرفتند به اتفاق هم مجموعهای با عنوان «سفرهای شگفتانگیز» و با صحافی متفاوت منتشر کنند؛ کتابهایی نفیس، در قطع رقعی، با گردآورهایی سیاه و سفید اثر نقاشان مختلف. از دل این تصمیم ۶۲ رمان و ۱۸ مجوعه داستان متولد شد.
داستانهای ژول ورن چه به لحاظ قصهگویی و چه به لحاظ محتوایی به گونهای است که از بچه نهساله تا آدم نودساله با آن ارتباط برقرار میکند و از خواندنش لذت میبرد. شاید از این روست که هم شاهکارهای سینمای جهان با اقتباس از آثار ژول ورن ساخته شده، هم کارتونهایی برای کودکان و نوجوانان.
گروه انتشاراتی ققنوس، بنا به اهمیت آثار ژول ورن، تصمیم گرفت نسخه کاملی از مجموعه آثار این نویسنده را تهیه، ترجمه و منتشر کند تا همه مخاطبان به صورتی منسجم با نخستین آثار علمی - تخیلی جهان و پیشگوییهای علمی این نویسنده بزرگ در قالب رمانهای جذاب و پرکشش او آشنا شوند. این مجموعه از روی نسخه بزرگسال فرانسوی و بدون هیچ گونه تلخیص و تغییری تهیه شده است و در اختیار مخاطبان قرار میگیرد؛ امید است ادای دینی باشد به این نویسنده بزرگ و خلا مجموعه آثارش را در زبان فارسی پر کند.
دیگر کتاب منتشرشده در نشر ققنوس، «قدرت اسپینوزا از کجا میآید؟» نوشته لویی آلتوسر، ژیل دلوز و ... با گزینش و ترجمه فواد حبیبی و امین کرمی است که در ۳۴۹ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۴۲ هزار تومان در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
در پشت جلد کتاب نوشته شده است: نویسندگان، شاعران، موزیسینها، فیلمسازان - نقاشان نیز، و حتی خوانندگان تصادفی - میتوانند خود را اسپینوزیست بدانند؛ در واقع، چنین چیزی برای آنها بیش از فیلسوفان حرفهای محتمل است. این مسئله به برداشت عملی شخص از «طرح» مربوط میشود. مسئله این نیست که شخص میتواند بدون اینکه بداند اسپینوزیست باشد، بلکه (مسئله آن است که) امتیاز شگرفی وجود دارد که اسپینوزا از آن برخوردار است، چیزی که به نظر میرسد (تنها) وی موفق به انجام دادن آن شده و نه هیچکس دیگری. او فیلسوفی است که قسمی آپاراتوس مفهومی استثنایی در اختیار دارد، آپاراتوسی بس توسعهیافته، نظاممند و عالمانه؛ و با این حال وی ابژه اصلی مواجههای بیواسطه و بدون آمادگی قبلی است، چنانکه یک غیرفیلسوف، یا حتی کسی که آموزش رسمی ندیده، میتواند قسمتی روشنایی یا «تشعشع» را از وی دریافت کند. لذا این مواجههای است که تو گویی شخص (طی آن) پی میبرد که اسپینوزیست است؛ و به درون نظام یا ترکیب مزبور جذب و کشیده میشود. ژیل دلوز
«تقلب» (اخلاق در زندگی روزمره) نوشته دبورا ال. رود با ترجمه مریم تقدیسی دیگر کتاب نشر یادشده است که در ۳۳۵ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۳۸ هزار تومان راهی بازار شده است.
در نوشته پشت جلد کتاب عنوان شده است: نوع بشر در ابداع انواع و اقسام تقلب حقیقتا خلاق بوده است. تقلب در گذر زمان و در جوامع مختلف وجود داشته است. بخشی از مشکل رواج تقلب از نبود قوانین پیشگیرانه نشئت میگیرد و بخشی از آن از بیاعتنا بودن افراد به تقلبهایی که در اطرافشان روی میدهد. شعار «همه تقلب میکنند» نه فقط بیتوجهی به رواج تقلب را افزایش میدهد، بلکه به استمرار تقلب در جامعه کمک میکند.
دبورا ال. رود، پروفسور حقوق دانشگاه استفورد، در این کتاب با تحلیلهای موشکافانه و با مراجعه به نظرسنجیهای معتبر به عوامل رواج تقلب در عرصههای اجتماعی پرداخته و سعی کرده است راهکارهایی برای مقابله با آنها ارائه دهد.
همچنین کتاب «فیزیک و فلسفه» نوشته برنارد دسپانیا با ترجمه رسول رکنیزاده در ۶۹۴ صفحه با شمارگان ۹۹۰ نسخه و قیمت ۹۵ هزار تومان در نشر ققنوس منتشر شده است.
در سخن مترجم میخوانیم: سه پارادایم حاکم بر اندیشه علمی قرن بیستم عبارتند از نظریه نسبیت خاص، نظریه نسبیت عام و مکانیک کوانتومی. با ظهور فیزیک نوین و بهطور خاص مکانیک کوانتومی، اعتبار روش و چارچوب حاکم بر شناخت دستخوش تغییراتی اساسی شد. علیت، داشتن مکانی معین، تمیزپذیری اشیا، فهمپذیری جهان، فضا، زمان، امتداد و مانند اینها بداهت خود را در حوزه علوم نوین از دست دادند. به این ترتیب دستهای از پرسشهای فلسفی مجددا مطرح شدند که معلوم شده است نیازمند پاسخهایی تازهاند. در واقع، محدودیت حوزه کاربست این مفاهیم روشن شد: آنها در بخش ماکروسکوپی جهان مفاهیمی مفیدند و نه منطبق با حقیقت.
برنار دسپانیا فیزیکدان، فیلسوف علم و نویسندهای برجسته بود که در مهمترین آثار خود به مبانی نظری و مکانیک کوانتومی و سرشت واقعی فیزیکی پرداخت. او تا سال ۱۹۸۷ استاد برجسته فیزیک نظری و ذرات بنیادی دانشگاه پاریس XI بوده است. در میان رهاوردهای فکری دسپانیا میتوان «نظریه واقعیت مستور» را، که آن را در کتاب حاضر و کتابی تحت همین عنوان به تفصیل ارائه کرده است، مهمترین دستاورد وی قلمداد کرد. او به سبب این نظریه در سال ۲۰۰۹ برنده جایز تمپلتون شد.
نظریه واقعیت مستور، که در این کتاب به تفصیل به آن پرداخته میشود، راه رفتن روی مرزی باریک است که میان ایدئالیسم و رئالیسم ترسیم میشود و نشان میدهد که علم نوین (به ویژه مکانیک کوانتومی) نمیتواند پشتیبانی برای ماتریالیسم قرار گیرد و نیز جایی فراخ برای دین، عرفان، شعر و فلسفههای استعلایی میگشاید، بدون آنکه بخواهد این منابع معرفتی را بازتولید کند یا برای اثبات گزارههای آنها تلاش کند. همچنین نشان میدهد که هیچکس نمیتواند به علوم نوین استناد کند تا به نفی دستاوردهای منابع غیرعلمی معرفت بشری برسد.