گروه انتشاراتی ققنوس | یک کتاب دیگر از ادبیات وحشت به بازار آمد
 

یک کتاب دیگر از ادبیات وحشت به بازار آمد

نمایش خبر

.....................

خبرگزاری ایبنا

یکشنبه 4 تیر 1402

......................

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این اثر دربرگیرنده دو داستان بلند با نام‌های «سنت ایروین یا روزنکروتسیان» و «زستراتزی» است. این‌داستان‌ها سال ۱۸۱۰ نوشته و با یک ‌سال فاصله از هم منتشر شدند و ترجمه فارسی آنها هم براساس نسخه‌ای انجام شده که سال ۱۹۹۳ توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شده است.

پرسی شلی، خالق این ‌دو داستان، نویسنده و غزلسرای انگلیسی است که سال ۱۷۹۲ متولد شد و ۲۹ سال عمر کرد. وی را به‌خاطر سرودن غزل‌های معروفش بی‌رقیب می‌دانند. شلی به‌خاطر نوشته‌های سیاسی و اجتماعی و غزل‌هایش شناخته می‌شود اما دو داستان هم دارد که در ژانر وحشت جا دارند و ترجمه‌شان در این مجموعه چاپ شده است.

وی از نظر اخلاق تاثیر زیادی روی کارل مارکس داشته است. همچنین نوشته‌هایش درباره مبارزات بدون خشونت، بر افکار و اندیشه‌های لئو تولستوی و مهماتما گاندی هم تاثیر گذاشته است. این‌شاعر انگلیسی ۸ ژوئیه ۱۸۲۲ در حالی ‌که کمتر از یک ‌ماه دیگر وارد سی ‌سالگی می‌شد، سوار بر قایق بادبانی خود در مسیر خانه گرفتار طوفانی شدید و غرق شد.

«سنت ایروین» درباره مردی به نام وولفشتاین است که بین طوفان کوه‌های آلپ، به گروهی راهزن برخورد می‌کند. سردسته راهزنان از او خوشش می‌آید و می‌خواهد با آنها همراه شود. وولفشتاین، که مسیر دیگری در زندگی نمی‌بیند، به راهزنان می‌پیوندد و با آنها دست به غارت می‌زند. تا اینکه شبی بابت جرم‌هایی که مرتکب شده، خود را ندامت می‌کند. در همین شب راهزنان کنتی را می‌کشند و دختر زیباروی او را به اسیری می‌گیرند. وولفشتاین و رئیس راهزنان هر دو عاشق دختر کنت می‌شوند...

«زسترانزی» هم داستان قانون‌شکنی به‌نام پیترو زستراتزی است که می‌خواهد از نابرادری‌اش به‌نام ورتزی انتقام بگیرد.

در قسمتی از داستان «زسترانزی» از این‌ کتاب می‌خوانیم:
«با صدای بلند مهمانخانه‌دار را فراخواند. مهمانخانه‌دار که صرف شنیدن نام زسترانزی وحشت وجودش را فراگرفته بود با تنی لرزان پیش رفت. ورتزری ایتالیایی را می‌شناسی؟ این‌جا قامت دارد؟ مهمانخانه‌دار پاسخ گفت: بلی این‌جاست. زسترانزی بانگ برآورد: عهدکرده‌ام هلاکش کنم. اوگو و برناردو را با خود به اتاقش ببر؛ من مراقبت هستم مبادا شر به پاکنی.»

انتشارات ققنوس اخیرا این کتاب را در ۳۰۰ صفحه و قیمت ۱۳۰ هزار تومان منتشر کرده است.

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه