گروه انتشاراتی ققنوس | «پادشاه هفت اقلیم» در راه فتح کتاب‌فروشی‌ها
 

«پادشاه هفت اقلیم» در راه فتح کتاب‌فروشی‌ها

نمایش خبر

.....................

خبرگزاری ایرنا

سه شنبه 3 خرداد 1402

......................

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب پادشاه هفت اقلیم، تاریخ ایران باستان (۳۰۰۰ ق.م-۶۵۱ م) به دوره زمانی طولانی از عیلام اولیه تا باستان متاخر پرداخته است. تصویری که مولف از ایران باستان ارائه می‌دهد فراتر از مرزهایی است که دیگر پژوهش‌های تاریخی تصویر و ترسیم کرده‌اند.

این کتاب سعی دارد با بحث و گفت‌وگو درباره تاریخ تمدن عیلامی، سلوکی، کوشانی و دیگر حکومت‌هایی که در تاریخ ایران حاشیه‌ای شمرده می‌شده‌اند، شیوه‌ای نو برای نگاه به تاریخ ایران فراهم آورد.

با نگاه از دریچه مفهومی ایدئولوژیک، که هم تحت تأثیر ایدئال‌های ایرانی‌زبان‌ها و هم سنت‌های عیلام و بین‌النهرین است، مقالات مختلف این کتاب در چهارچوب خاصی قرار می‌گیرند؛ چهارچوبی که تمام موجودیت‌های سیاسی موقت و مختلف جغرافیایی را زیر لوای مفهومی متحد می‌کند که در قرون میانه تحت عنوان جهانِ ایرانی شناخته می‌شود.

قسمتی از متن کتاب

داریوش در شوش

شهر شوش، شهر باستانی و مشهور عیلامی‌ها، به لطف برنامه‌های ساخت و ساز بلند پروازانه داریوش عمر دوباره‌ای یافت (Perrot۲۰۱۰) داریوش شوش را پایتخت اداری خود قرار داد، احتمالا به این دلیل که خود اصل و نسب ایلامی داشته است: مادر داریوش احتمالا زنی به نام ایداباما (نامی ایلامی) بوده که اغلب از وی در منابع نوشتاری به خط میخی از دوران داریوش نام برده می‌شود (Llewellyn-Jones ۲۰۱۵) در ارگ شوش، داریوش کاخ بزرگی با یک آپادانا (سالن ستوندار) پر ابهت می‌سازد که تصاویر رنگ‌آمیزی شده روی آجرهای آن صف‌آرایی محافضان را به تصویر می‌کشد.

یافته‌های این محوطه شامل مجسمه‌ای با ابعاد بزرگتر از طبیعی (احتمالا باقیمانده از یک جفت مجسمه) است که احتمالا در مصر ساخته شده و برای تزیین کاخ به شوش برده شده است. در یک کتیبه بنیان‌گذاری که از شوش به دست آمده در مورد اینکه چگونه داریوش کارگران را از سراسر امپراتوری برای ساخت و ساز و تزیین کاخ خود به شوش آورده صحبت میشود.

این متن متنی تبلیغاتی است که برای به رخ کشیدن منابع طبیعی و زیردستانی که به فرمان پادشاه آماده به خدمت بودند.

الوار سرو از کوهی به نام لبنان به اینجا آورده شد. قوم آشور آن را به بابل آوردند و از بابل کاریایی‌ها و یونانیان آن را تا شوش آوردند... طلا از لیدیه و باختر به اینجا آورده شد و در اینجا روی آن کار شده است. سنگ‌های قیمتی لاجورد و عقیق سرخ... از سغد به اینجا آورده شد... فیروزه با ارزش... از خوارزم آورده شد... نقره و آبنوس از مصر آورده شد... تزئیناتی که دیوار را تزیین کرده‌اند از یونان آورده شد. عاج... از نوبه و هند آورده شد... مردانی که نجاری کردند لیدیایی و مصری بودند. مردانی که آجر پختند، آن‌ها بابلی بودند. مردانی که دیورار را تزیین کردند، آن‌ها مادی و مصری بودند. داریوش شاه گوید: در شوش کار بسیار عالی شروع شد، کار بسیار با شکوهی به انجام رسید. (صفحه ۹۴ و ۹۵)

کتاب پادشاه هفت اقلیم به کوشش تورج دریایی و ترجمه سارا مشایخ در ۲۸۰ صفحه در سال ۱۴۰۱ و شمارگان ۱۱۰۰نسخه با قیمت ۱۴۰ هزار تومان توسط انتشارات ققنوس به شکل مصور منتشر شد.

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه