گروه انتشاراتی ققنوس | نگاهی بر تازه های نشر؛مصاف با تاریخ و «آبراهام لینکلن»: هنرنیوز
 

نگاهی بر تازه های نشر؛مصاف با تاریخ و «آبراهام لینکلن»: هنرنیوز

هنر نیوز 

«آبراهام لینکلن» عنوان یکی دیگر از مجلد‌های مجموعه شخصیت‌های تأثیرگذار است که از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است. 
داخلی آرشیو یادداشت کتاب و ادبیات 
تاریخ : دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۳ 
به گزارش هنرنیوز، آنچه حائز اهمیت است این است که مجموعه «شخصیت های تاثیر گذار»، به بررسی ابعاد پر فراز و فرود شخصیت های تاثیرگذار تاریخ که توانسته اند برهه ای از تاریخ را به نام و کار خویش رقم بزنند می پردازد و نمایی نیکو و صحیح از آنها فرا روی مخاطب می گشاید. 
 
آبراهام لینکلن هنوز هم در نظر بسیاری از مردم نماد آزادی بردگان است. وی از کلبه‌ای چوبی به کاخ سفید راه یافت. وی نشان داد که مردم، صرف نظر از تبار و محیط زندگیشان، چنانچه اشتیاق داشته باشند که بر سر عقایدشان بایستند، می‌توانند در جهان تغییری به وجود آورند. 
 
انتخابات سال ۱۸۶۰ ریاست جمهوری که به موفقیت آبراهام لینکلن منتهی شد، خودبخود به جدا شدن ایالات جنوبی از ایالات متحده آمریکا کمک کرد. با وجود آنکه لینکلن از آموزش‌های نظامی بی‌بهره بود، با این حال موفق شد ملت آمریکا را در خلال جنگ‌های چهار ساله‌ای که پیامد واقعه بود رهبری کند و در جنگ‌های داخلی پیروز شود. هرچند هدف اصلی لینکلن جلوگیری از تجزیه ایالات متحده بود، تا از میان بردن برده‌داری. معهذا این مرد برجسته فروتن به عنوان منجی ایالات متحده آمریکا و نیز مردی که بردگان را آزاد کرد، همیشه به یاد خواهد ماند. 
 
«بزرگ شدن در نواحی مرزی» عنوان فصل دوم کتاب است که در آن برندا پس از بررسی پیشینه خانوادگی آبراهام لینکلن، به گذار سال‌های سخت زندگی او تا نوجوانی در کنار خانوداه و همراه با مشقات و مهاجرت‌ها برای کار در مزرعه‌های بهتر پرداخته است. همچنین از دست دادن مادر و زندگی در کنار نامادری از سایر مطالب این فصل است. 
 
فصل سوم کتاب به سال‌های اول جوانی آبراهام اشاره دارد که ناگزیر شد تا کمک خرج پدرش توماس و خانواده پر تعدادشان باشد: «آبراهام روزی ۲۵ سنت دستمزد می‌گرفت و در ازای آن به کندن چاه، بریدن چوب برای نرده و حصار، قطع کردن درخت و ساختن طویله می‌پرداخت. تمام پولی که آبراهام کسب می‌کرد، خرج خانه می‌شد.» آبراهام پس از آغاز زندگی مستقل شغل‌هایی چون حمل بار با قایق، عضویت در نیروی شبه‌ نظامی، افتتاح فروشگاه، کار در پستخانه و مساحی را تجربه کرد. با پرداختن به کار مساحی و پستخانه آبراهام به فردی درستکار و قابل اعتماد در میان مردم ایالت ایلینویز شناخته 
 
” بزرگ‌ترین رسالت او به انجام رسانیدن دو چیز بود: نخست آن که کشور خود را از تجزیه و تخریب نجات دهد، دوم آن‌که کشور خود را از دست جنایت بزرگ برده‌داری آزاد کند “شد و در ۱۸۳۴ از طرف مردم به عنوان نماینده آن ایالت انتخاب شد. 
 
تغییر مکان آبراهام لینکلن و رفتن او به اسپرینگ‌فیلد و بازگشایی دفتر وکالت، ازدواج با مری تد و زندگی زناشویی آبراهام و نیز انتخاب او به نمایندگی مجلس نمایندگان آمریکا واقع در واشینگتن دی. سی در ۱۸۴۶، در فصل چهارم کتاب ذکر شده‌اند. 
 
فصل پنجم به آغاز مبارزات لینکلن با برده‌داری و مبارزات انتخاباتی و رسیدن به ریاست جمهوری او اختصاص دارد. لینکلن در ۱۸۵۴ به مبارزه با طرح استیون داگلاس، دوست سابق همسرش پرداخت که طبق مفاد آن هر ایالتی آزاد بودبرای خود تصمیم بگیرد که به عنوان ایالتی برده‌دار وارد اتحادیه شود یا ایالتی آزاد بماند. خشم لینکلن از مسئله برده‌داری بار دیگر او را به عرصه سیاست کشاند تا اینکه در سال ۱۸۵۸ پذیرفت نامزد انتخابات مجلس سنا شود. لینکلن که تجزیه کشور را مهم‌ترین خطر اختلافات داخلی می‌دید در ۱۸۶۰ به عنوان نامزد حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی شد و با کسب درصد بالایی از مجموع آراء پیروز انتخابات شد. 
 
برندا هاوگن در فصل ششم به مسائل پس از پیروزی لینکلن در انتخابات و اعلان جنگ مالکان کشتزارهای جنوبی که به نیروی کار برده‌ها متکب بودند و نیز جدایی ایالات جنوبی از اتحادیه پرداخته است. علاوه بر این برندا درباره اداره امور ریاست و زندگی خانوادگی لینکلن در دوران ریاست جمهوری نیز اشاراتی داشته است. 
 
آغاز جنگ‌ داخلی آمریکا و اتفاقات پیرامون آن انتخاب ژنرالی مناسب برای فرماندهی ارتش اتحادیه، اعلام طرح آزادسازی بردگان در ۱۸۶۲، و در نهایت پیروزی اتحادیه بر ایالات جنوبی و انتخاب آبراهام لینکلن برای دومین دوره ریاست جمهوری‌اش همگی در فصل هفتم مورد بررسی قرار گرفته‌اند. همچنین درباره سخنرانی تاریخی لینکلن در ماه اوت ۱۸۶۳ در این فصل می‌خوانیم: «لینکلن اظهار داشت تا زمانی که برده‌داری آزاد باشد، ایالات متحده آمریکا هرگز نمی‌تواند آن کشور آزاد و دموکراتیکی باشد که آرزوی رسیدن به آن را داشته است.» 
 
ماجرای ترور آبراهام لینکلن در ۱۴ آوریل ۱۸۶۵ در حال تماشای تئاتر و میراث آزادگی و شجاعت او در دو فصل پایانی کتاب بررسی شده است. در این فصل از زبان فردریک داگلاس برده سابق و از نویسندگان طرفدار الغای برده‌داری درباره شانزدهمین رئیس جمهوری آمریکا می‌خوانیم: «بزرگ‌ترین رسالت او به انجام رسانیدن دو چیز بود: نخست آن که کشور خود را از تجزیه و تخریب نجات دهد، دوم آن‌که کشور خود را از دست جنایت بزرگ برده‌داری آزاد کند... کم‌تر اتفاق افتاده است که بصیرت بی‌کران کسی را در این جهان پدید آورده باشد که بیش از لبنکلن برای انجام رسالتش مناسب باشد.» 
 
کتاب «آبراهام لینکلن»، نوشته «برندا هاوگن» و ترجمه فرید جواهر کلام، مجلد دیگری از مجموعه شخصیت‌های تأثیر گذار است که توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است. کتاب حاضر در ۱۱۲ صفحه و شمارگان ۲۰۰۰ نسخه به چاپ رسیده و با قیمت ۳۵۰۰ تومان عرضه شده است 
ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه