گروه انتشاراتی ققنوس | فیزیک و فلسفه
 
550,000 تومان
دانلود خلاصه کتاب

فیزیک و فلسفه

مشخصات کتاب
نویسنده برنارد دِسپانیا
مترجم رسول رکنی زاده
نوبت چاپ 3
تعداد صفحات 695
قطع رقعی
نوع جلد گالینگور روکش‌دار
سال نشر 1402
موضوع فیزیک - فلسفه
نوع کاغذ تحریر
وزن 1001
شابک 978-600-278-471-1
دانلود خلاصه کتاب /Content/Images/uploaded/falsaf~1 - Copy 2.pdf
تولید کننده ققنوس
مقدمه و اطلاعات کتاب

بنیادهای مفهومی مکانیک کوانتومی هم برای فیزیک‌پیشگان که هر روز آن را به کار می‌برند غریب است، و هم فلسفه‌پیشگان اغلب از آن بی‌خبرند.

در این کتاب دسپانیا نشان می‌دهد که چگونه فیزیک کوانتومی ما را به تجدیدنظر در مفاهیمی مانند فضا، اشیای مادی، علیت و دیگر مفاهیمی که در فلسفۀ سنتی بدیهی انگاشته می‌شود، وامی‌دارد.

در این کتاب نویسنده، بدون بهره‌گیری از روابط پیچیدۀ ریاضی، مبانی فلسفی انقلاب کوانتومی در مفاهیم فیزیک کلاسیک را در دسترس اندیشه‌ورزان قرار می‌دهد.

دسپانیا گزارشی از اصول بنیادین فیزیک معاصر به‌ویژه مکانیک کوانتومی را همراه با استلزامات فلسفی آن ارائه می‌کند. مهم‌ترین مشخصۀ فیزیک کوانتومی از دیدگاه نویسنده «جدایی‌ناپذیری (درهم‌تنیدگی)» است، که مستلزم مرزبندی روشن میان تعاریف گوناگون از واقعیت و معرفت به آن است. از این رو با نظریه‌های گوناگون معرفت مانند کانتیسم، نئوکانتیسم، ماتریالیسم و مانند آن‌ها از منظر فلسفۀ کوانتومی مواجه می‌شود.

مهم‌ترین نتیجۀ این کتاب آن است که گرچه معرفت علمی هرگز نمی‌تواند واقعیت مستقل از ذهن (فی‌نفسه) را حقیقتاً توصیف کند، وجود این واقعیت غایی (واقعیت مستور) از لحاظ مفهومی ضروری است. با نظریۀ واقعیت مستور (در برابر واقعیت تجربی)، وی فضای فراخی برای دین، شعر و دیگر شیوه‌های بیان واقعیت می‌گشاید که نه‌تنها جذابند، بلکه در فهم مبانیِ نظری فیزیک نیز راهگشا هستند.

نظر شما چیست؟
  • تنها کاربران عضو می توانند نظر خود را بنویسند
نظر های موجود
نظر برای کتاب فیزیک و فلسفه
سلام، ببخشید کتاب فیزیک و فلسفه اثر برنارد دسپانیا کی موجود می شود؟
امیرحسین | 10/11/1399 08:42 ب.ظ
برچسب های کتاب
عضویت در خبرنامه