گروه انتشاراتی ققنوس | غیبت پنج ماهه هری : انتشار «فرار کن، خرگوش»: اعتماد
 

غیبت پنج ماهه هری : انتشار «فرار کن، خرگوش»: اعتماد

زندگی خانوادگی هری ( خرگوش) آنگستروم فروشنده یک تولیدکننده لوازم آشپزخانه خوب پیش نمی رود. همه چیز درهم و برهم است. جنیس همسرش دومین بچه را باردار است اما به نظر نمی رسد آنها از پس بزرگ کردن همان بچه اول شان هم بربیایند. هری 26ساله از خانه بیرون می زند و کم کم درمی یابد تمایلی به بازگشت ندارد. بعد از اینکه ساعت ها در اتوبان های ایالتی رانندگی می کند سراغ توتر مربی بسکتبال دوران دبیرستانش می رود. توتر پیرمرد حراف و خوش مشربی است که هری را با دختری به نام روت آشنا می کند. هری خیلی زود احساس می کند عاشق روت است. این رمان شرح ماجراهایی است که در مدت پنج ماه بر هری خرگوش می گذرد. رمان «خرگوش، فرار کن» جان آپدایک این جوری آغاز می شود. این اولین قسمت از پنج تایی خرگوش است و در سال 1960 منتشر شد. بعد از آن در سال 1971 «بازگشت خرگوش» را نوشت و قسمت های بعدی در 1981 و 1990 و 2001 منتشر شد و هری آنگستروم که در دبیرستان به او لقب خرگوش را داده اند مثل هکلبری فین، جی گتسبی و هولدن کالفیلد وارد حافظه مردم امریکا شد. بسیاری از منتقدان امریکایی جان آپدایک را بزرگ ترین نویسنده زمان خود برای جامعه امریکا می دانستند و استدلال می کردند آپدایک در جایی بیرون از محیط امریکا چندان که باید، درک و شناخته نمی شود. در سال 1970 این رمان دستمایه ساخت یک فیلم سینمایی قرار گرفت. جک اسمیت کارگردان این فیلم بود و فیلمنامه با همکاری آپدایک و هاوارد بی. کریتسک نوشته شد. شعار تبلیغاتی فیلم که موفقیت قابل ملاحظه یی کسب کرد، این بود؛ «هری آنگستروم سه ماه پیش از خانه خارج شد تا برای همسرش سیگار بخرد. او هنوز برنگشته، » 
 
نزدیک به نیم قرن بعد از انتشار «خرگوش، فرار کن» و نزدیک به یک هفته بعد از مرگ جان آپدایک نویسنده این رمان، ترجمه فارسی آن که اولین ترجمه از رمان های این نویسنده برجسته امریکایی است از طرف نشر ققنوس به بازار عرضه شد البته پیش از این چند داستان کوتاه از آپدایک به فارسی منتشر شده است. سهیل سمی مترجم این کتاب است که در گفت وگو با روزنامه اعتماد آن را نمونه درخشانی از ژانر تراژدی کمیک رمان نویسی قرن بیستم امریکا دانست. «خرگوش، فرار کن» با قیمت 5800 تومان در 2200 نسخه به بازار کتاب عرضه شده است. آپدایک که در 18 مارس 1932 به دنیا آمده بود در 27 ژانویه 2009 چشم از جهان فروبست. این رمان نویس، شاعر، منتقد ادبی و هنری دو بار برنده جایزه پولیتزر شد. او را تصویرگر طبقه متوسط پروتستان امریکایی می دانند. در آثار او مضامینی چون مذهب، جدایی، بحران های عاطفی و جنسی طرح می شود. احتمالاً آپدایک نیز مثل دیگر نویسندگان هموطنش بین کتابخوان های ایرانی هوادارهایی خواهد
 
یافت و البته داستان نویسانی هم از او تاثیر خواهند گرفت هرچند برخی از مهم ترین آثار او در ایران غیرقابل انتشار به نظر می رسد. 
روزنامه اعتماد
 
ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه