گروه انتشاراتی ققنوس | خارش ذهن: الفبای فلسفه در ویژه نامه شرق
 

خارش ذهن: الفبای فلسفه در ویژه نامه شرق

هفته نامه شرق

آیا فلسفه امرى دشوار است؟ آیا فلسفه کارى لذت‏بخش است؟ اصلاً فلسفه چیست؟ اگر مى‏شد به پرسش آخر پاسخ داددیگر نیازى نبود، کتاب‏هایى مانند «الفباى فلسفه» را بخوانیم تا با مسائل و مشکلات فلسفى آشنا شویم.
کتابى از نایجل واربرتون، استاد ساده‏نویسى فلسفه. واربرتون در این کتاب در نقش روایتگر فلسفه تلاش کرده است‏دیدگاه‏هاى فیلسوفان در  باره خدا، درست و نادرست، سیاست، علم و ذهن را توضیح دهد. با خواندن این کتاب فیلسوف‏نمى‏شوید. با خواندن هیچ کتابى فیلسوف نمى‏شوید.
اما با خواندن این کتاب با مسائل فلسفى آشنا مى‏شوید. اما آیا تا به حال از خود پرسیده‏اید با فلسفه آشنا شدن چه حسنى دارد؟آیا شما هم با خود فکر کرده‏اید که واقعاً فیلسوفان به چه کارى مى‏آیند؟ کسانى که چند هزار سال است از عهده پاسخ دادن به‏هیچ پرسشى به شکل قطعى برنیامده‏اند.
شاید شما هم پاسخ‏هایى از این دست شنیده باشید که فلسفه زیربناى هر علمى را بررسى مى‏کند و هر علمى زیربنایى فلسفى‏دارد که فیلسوفان آن را واکاوى مى‏کنند. اما اگر دانشمندان از فلسفه بى‏خبر بوده‏اند و براى مثال توانسته‏اند علم فیزیک راپایه‏گذارى کنند پس فیلسوفان در نهایت به چه کار مى‏آیند؟ تمام این پرسش‏ها را نایجل واربرتون به شکلى کامل‏تر در مقدمه‏کتابش آورده است.
پاسخ او این است که فلسفه نحوه درست تفکر را به انسان مى‏آموزد و البته کارى لذت‏بخش نیز هست.
اما نباید از آن انتظارات عجیب و غریبى داشت. نباید پنداشت که فلسفه تمام مسائل را حل، یا منحل مى‏کند. فلسفه تنهامسائل را مى‏شکافد. ذهن را آماده مى‏کند و افق‏هایى جدید پیش روى انسان باز مى‏کند.
مى‏دانم در یک آخر هفته نمى‏توان کتاب 250 صفحه‏اى در  باره فلسفه خواند، هر چقدر هم که آن کتاب ساده نوشته شده‏باشد باز هم نمى‏توان آن را دو روزه تمام کرد، مخصوصاً این که نویسنده از خواننده تقاضا کرده است با دقت، بحث‏ها واستدلال‏هاى کتاب را دنبال کند و بارها در  باره آن بیندیشد.
آخر فلسفیدن در هر سطحى، یک فعل است. یک عمل است و کارى نظرى نیست.
شاید اعجاب‏آور باشد و برخلاف عرف که فلسفه را یک «کار» بدانیم اما با استفاده از تعابیر ویتگنشتاین باید بگوییم «اگرگوشه‏اى از ذهن تان نمى‏خارد، فلسفه را رها کنید» و حتى در پى «الفباى» آن هم نباشید.
ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه