گروه انتشاراتی ققنوس | براى مردمان بى‏حافظه: مجموعه تاریخ جهان 50 جلدى شد
 

براى مردمان بى‏حافظه: مجموعه تاریخ جهان 50 جلدى شد

مجموعه کتاب‏ها همواره مورد علاقه بوده‏اند. براى آن‏ها که همیشه دغدغه جلوه کتابخانه‏شان را داشته‏اند، براى آن‏هاکه کتابخوان حرفه‏اى بوده‏اند و براى آنان که در کار نشر بوده‏اند. در این سال‏ها مجموعه موفق کم نداشته‏ایم. پیشگام‏انتشار مجموعه در سال‏هاى پس از انقلاب بى‏شک خشایار دیهیمى بوده است. از او مجموعه نسل قلم و نویسندگان‏روس و فرانسه را در کتابخانه‏هایمان داریم. در سال‏هاى بعد او به همین سبک به ترجمه در حوزه اندیشه هم پرداخته‏است. دیهیمى این سال‏هاى اخیر مجموعه جدیدى به نام "نام آوران فرهنگ" را سرپرستى مى‏کند، که کتاب‏هاى‏کم حجمى در باب فلسفه متفکران حوزه اندیشه و ادبیات را در برمى‏گیرد. اما خود طرح نو، ناشرى است که یکى ازموفق‏ترین مجموعه‏هاى کتاب در حوزه اندیشه را منتشر کرده است: بنیانگذاران فرهنگ امروز. خصلت اصلى این‏مجموعه ترکیب فوق العاده‏اى از ترجمه و تألیف بود. نام‏آوران حوزه اندیشه ایرانى خود در این مجموعه کتاب دارندکه بر جذابیت آن مى‏افزاید. از جمله داورى اردکانى درباره فارابى نوشته، بهاءالدین خرمشاهى درباره حافظ و سیدجواد طباطبایى درباره خواجه نصیرالدین طوسى. در زمینه ترجمه هم سعى شده بود از کسانى استفاده شود که به‏موضوع کتاب آشنا هستند. مثلاً دکتر حسین بشیریه که بعدها لویاتان را هم ترجمه کرد کتابى درباره هابز را براى این‏مجموعه به فارسى برگرداند. خصلت چهره محور این مجموعه هم به محبوبیت آن کمک فراوان کرد. مجموعه دیگرمجموعه قدم اول بود که به هنت نشر شیرازه منتشر مى‏شد و به واسطه مصور بودن خصلت عمومى‏ترى داشت. بجزحوزه اندیشه در حوزه فرهنگ و تاریخ هم مجموعه "از ایران چه مى‏دانم؟" را داشتیم که همان‏طور که از نام‏اش‏پیداست به فرهنگ و تاریخ ایران مى‏پرداخت.

اما در میان مجموعه‏هایى که از آن‏ها نام بردیم، مجموعه تاریخ جهان از دو حیث متفاوت است؛ اول آن‏که این‏مجموعه در حوزه تاریخ جهان به نقاط عطف تاریخى مى‏پردازد. ما ایرانیان همواره به تاریخ جهان کم توجه بوده‏ایم.شاید سایه سنگین تاریخ خودمان مانع از آن شده است که به سرگذشت دیگران توجه کنیم. اما این‏که این مجموعه‏توانسته است به 50 جلد برسد نکته دیگرى است که این مجموعه را از دیگر مجموعه‏ها متمایز مى‏کند. مجموعه‏تاریخ جهان به تاریخ اقوام و کشورها نمى‏پردازد (اگر از چند استثنا بگذریم) بلکه هدف آن بررسى دوره‏هاى‏تاریخى است. این کار ناخواسته به وقایع تاریخى معنایى کلى مى‏دهد، معنایى فراتر از آنچه هستند. این‏گونه است که‏چند صد ساله گذشته تنها توالى سالیان و یا - آنگونه که در نگاه سنتى به تاریخى رایج است - صحنه ظهور و سقوطحکومت‏ها نیستند. این دوران را مى‏توان تحت مفاهیم و فرایندهاى ساختارى‏اى همچون انقلابات دموکراتیک،استعمار، اصلاحات سیاسى و مذهبى، تحول در علم و کشاورزى و... هم بررسى کرد. تاریخ بخشى از اکنون است. ازمنظر اکنون و بنا به ملاحظات امروزین ما به تاریخ نگاه مى‏کنیم. بنابراین تاریخ نمى‏تواند علم نباشد و نمى‏تواند نیروها،ساز و کارها و قواعد خود را به ما نشان ندهد.
اولین گام اما براى علم شدن تاریخ درک آن از طریق مفاهیم است.مجموعه تاریخ جهان در نهایت سادگى و روانى مى‏کوشد. چنین نگاهى به تاریخ داشته باشد.
مجله شهروند
 
ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه