گروه انتشاراتی ققنوس | انتشار ترجمه فارسی شرح نیکولاس جالی بر فلسفه لایب‌نیتس: ایبنا
 

انتشار ترجمه فارسی شرح نیکولاس جالی بر فلسفه لایب‌نیتس: ایبنا

کتاب «لایب‌نیتس» حاوی بررسی نظام فلسفی این فیلسوف، ریاضیدان و فیزیکدان آلمانی است. نیکولاس جالی در این اثر، مسایلی مانند نظریه مونادها، مابعدالطبیعه، مساله شر و اخلاق و سیاست را در فسلفه لایب‌نیتس بررسی کرده است.- 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، لایب‌نیتس تنها فیلسوف قرن هفدهم نبود که در سودای بنیان نهادن نظام فلسفی به سر می‌برد، اما او به لحاظ استفاده از منابع الهام فلسفی، از دیگر همتایانش متمایز بود. لایب‌نیتس تا حد زیادی نسبت به مسایل مفهومی‌ که در علوم جدید در زمان وی مطرح می‌کردند پاسخ‌گو بود. 
 
از سوی دیگر او شیفته میراث فلسفی قرون وسطی بود. با وجود این، به تقریب می‌توان گفت که فلسفه عهد رنسانس را به عنوان زیربنای اصلی فلسفی خویش برگزید.
 
با وجود پیچیدگی بسیاری از فرضیه‌های لایب‌نیتس، زیربنای فلسفه او به نحو چشم‌گیری ساده است و احتمالا از فلسفه نوافلاطونی پیش از عصر وی مشتق شده و آن عبارت از این ایده بود که عالم، مجموعه‌ای هماهنگ از جواهر است که صفات خداوند، یعنی خالق خویش را منعکس می‌کند. این ایده شاید در کتاب «گفتار در مابعدالطبیعه» یعنی نخستین اثر دوران کمال فلسفی لایب‌نیتس به بهترین وجه بیان شده است. 
 
مفهوم «آیه‌های خداوند» ابزاری قدرتمند برای فهم عرصه‌های مهم فلسفه لایب‌نیتس قلمداد می‌شود. یکی از عرصه‌های مهم فلسفه لایب‌نیتس که در آن مفهوم «آینه‌های خداوند» نقش عمده‌ای ایفا می‌کند مابعدالطبیعه اوست. 
 
نیکولاس جالی، نویسنده این کتاب پس از ارایه مقدمه‌ای نسبتا مفصل درباره نظام فلسفه لایب‌نیتس به شرح زندگانی و آثاری که در دوره‌های مختلف زندگی‌اش نوشته، پرداخته است تا از این رهگذر، تاثیرات زمانه بر شکل‌گیری فلسفه او را تا اندازه‌ای نشان دهد. 
 
جالی پس از مشخص کردن رئوس کلی اندیشه لایب‌نیتس هر یک از آن‌ها را در فصول جداگانه بررسی کرده است. مابدالطبیعه جواهر: وحدت و فعالیت، نظریه مونادها، اختیار بشری و اختیار الهی، مساله شر، اخلاق و سیاست و همچنین نفس، شناخت و تصورات عنوان فصل‌های این کتابند. 
 
بخش پایانی این نوشتار نیز به میراث و تاثیر لایب‌نیتس می‌پردازد. واکنش‌ها علیه نظام‌ها و همچنین نسبت لایب‌نیتس با کانت و ایدئالیسم آلمانی و همچنین ولتر از جمله مطالب این بخش است. 
 
چاپ نخست کتاب «لایب‌نیتس» با ترجمه سیدمسعود حسینی‌توشمانلویی با شمارگان هزار و 100 نسخه، 382 صفحه و به بهای 11 هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شد. 
 
ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه