گروه انتشاراتی ققنوس | اراده بشر در دستان فیلسوف آلمانی: حیات ذهن به روایت آرنت
 

اراده بشر در دستان فیلسوف آلمانی: حیات ذهن به روایت آرنت

دومین جلد کتاب «حیات ذهن» نوشته هانا آرنت با ترجمه دکتر مسعود علیا توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد. آرنت در جلد دوم «حیات ذهن» به مساله «اراده بشر» می‌پردازد که در کنار تفکر و داوری به تعبیری، رکنی از جمهوری قوای اوست. او در این کتاب می‌کوشد جایگاه این قوه را در تاریخ فلسفه و فکر، رویکردهای گوناگونی که قوه اراده به خود دیده است و نسبت آن با سایر قوای ذهن را بکاود و از
چند و چون اهمیت این قوه در حیات ذهن پرده بردارد. نسخه اصلی این کتاب با عنوان «The Life of the Mind» در سال ۱۹۷۸ منتشر شده است. جلد دوم این کتاب با چهار فصل اصلی با عناوین «فیلسوفان و اراده»، «کشف ضمیر آدمی»، «اراده و خرد» و «نتایج» دارد. زمان و فعالیت ذهنی، اراده و عصر مدرن، مهم‌ترین مخالفت‌ها با اراده در فلسفه بعد از قرون وسطی، مساله امر نو، تصادم فکر و اراده: حال و هوای فعالیت‌های ذهنی، راه‌حل هگل: فلسفه تاریخ و یادداشت‌ها، بخش‌های فصل اول کتاب هستند. قوه انتخاب: پروآیرسیس پیش‌درآمد اراده، پولس رسول و عجز اراده، اپیکتتوس و قدرت مطلق اراده، آگوستین نخستین فیلسوف اراده و یادداشت‌ها هم مطالب
 فصل دوم هستند.
در فصل سوم هم مخاطب با مطالبی درباره توماس آکویناس و تقدم خرد و همچنین دانز اسکوتوس و تقدم اراده روبه‌رو می‌شود. فصل پایانی کتاب با عنوان نتایج هم این بخش‌ها را شامل می‌شود: ایده‌آلیسم آلمانی و «پل رنگین‌کمان مفاهیم»، نفی اراده به نزد نیچه، اراده معطوف به اراده نکردن به نزد هایدگر، مغاک اختیار و نظم جدید اعصار.
در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم: «آنچه در مفهوم شخصیت‌یافته نوع بشر نزد پاسکال، به وجهی محدود و عجالی نمایان شده بود اکنون به درجه‌ای باورنکردنی در مسیر گسترش و انتشار افتاد. فعالیت‌های آدمیان، اعم از تفکر یا عمل، همگی به فعالیت‌های مفاهیم تشخص‌یافته مبدل شد ـ که فلسفه را هم بی‌نهایت دشوارتر کرد (دشواری عمده فلسفه هگل انتزاعی بودن آن است و اشارات صرفا پراکنده‌اش به آن‌ داده‌ها و پدیدارهای واقعی که او در ذهن دارد) و هم به طرزی باورنکردنی زنده‌تر ساخت. فلسفه، شادخواری واقعی نظرورزی محض بود که، در تقابل کامل با عقل نقاد کانت، مالامال از داده‌های تاریخی در لفاف انتزاع تمام‌عیار بود.
 از آ‌ن‌جا که قرار است خود مفهوم شخصیت‌یافته عمل کند، چنان است که گویی (به تعبیر شلینگ) فلسفه خود را به موضعی برتر برکشیده است، به «واقع‌گرایی برتر» ی که در آن چیزهایی که سراپا از جنس فکرند، همان اشیای فی‌نفسه [یا نومن‌های] کانت، همان محصولات مادیت‌زدوده تامل من ِ اندیشنده درباره داده‌های واقعی ـ داده‌های تاریخی نزد هگل و داده‌های اساطیری یا دینی نزد شلینگ ـ رقص شبح‌گونه و بی‌اندام غریب خویش را می‌آغازند، رقصی که گام‌ها و ضرباهنگ‌هایش به دست هیچ تصوری از عقل تنظیم و محدود نمی‌شود... » این کتاب با ۳۱۲ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۱۸ هزار تومان توسط انتشارات ققنوس
 منتشر شده است.

 

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه