گروه انتشاراتی ققنوس | تاریخ‌ یونان باستان
 

تاریخ‌ یونان باستان

مشاهده

منبع: روزنامه همشهری

یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۸

.........................

هبران سیاسی، نویسندگان، هنرمندان و فیلسوفان یونان باستان چند دولت شهر را تبدیل به تمدنی پان مدیترانه‌ای کردند که امروز میراث آن را می‌توان در هر گوشه و کناری یافت. اما این افراد چه کسانی بودند و از زندگی آنها چه می‌دانیم؟

در این شیوه جدید از بازگویی تاریخ یونان، دیوید استاتارد زندگی و حیات آ‌نهایی که دنیای یونان را تغییر داده‌اند در روایتی پیوسته به هم می‌بافد، از نخستین فرمانروایان جبار تا تابلوهای دموکراسی و ظهور مقدونیه در دوران فیلیپ دوم و اسکندر و سرانجام انحطاط دنیای یونان با ظاهر شدن روم.

این کتاب خواننده را با خود همراه می‌کند و از سیسیل به افغانستان و از مقدونیه به اسکندریه می‌برد.

مخاطب علاوه بر پرآوازه‌ترین سیاستمداران و نویسندگان، از جمله پریکلس سیاستمدار آتنی، لئونیداس،‌ سردار اسپارتی، افلاطون فیلسوف و ارشمیدس دانشمند با شخصیت‌هایی کمتر شناخته‌شده همچون میلو، کشتی‌گیر المپیک آشنا خواهد شد که در زمان بحران، شهر زادگاه خود را رهبری کرد؛ با آسپاسیا،‌ بانوی روشنفکر مستعدی که سخنوری را به سقراط آموخت، ‌با زئوکسیس نقاش که در آثارش خطای باصره را باب کرد و اپامینونداس تبسی که با آموختن شگردهایی به فیلیپ مقدونی شهر خود را نابود کرد. تاریخ یونان باستان در 50 زندگینامه، نوشته دیوید استاتارد را شهربانو صارمی به فارسی برگردانده و انتشارات ققنوس این کتاب 303 صفحه‌‌ای را با شمارگان هزار و 100 نسخه به بهای 35 هزار تومان با جلد گالینگور منتشر کرده است.

 

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه