گروه انتشاراتی ققنوس | کتاب بخوانید، باستان‌شناس شوید! نگاهی بر باستان شناسی از مجموعه علم و ماجراهای علمی در ایبنا
 

کتاب بخوانید، باستان‌شناس شوید! نگاهی بر باستان شناسی از مجموعه علم و ماجراهای علمی در ایبنا

خبرگزاری ایبنا 23 مهر 1390 ساعت 15:12 

«باستان‌شناسی، کشف رازهای گذشته» کتابی برای نوجوانانی است که عاشق کشف کردن‌ هستند. آن‌هایی که رویای شناسایی تاریخ زندگی انسان‌ را در سر دارند و دل‌شان می‌خواهد باستان‌شناس شوند. 
ایبنا نوجوان: باستان‌شناسی، علم جذابی است و باستان‌‌شناس انسان کنجکاوی است که با کمک نشانه‌های به جا مانده از تمدن‌های قدیمی، اسرار آن‌‌ها را کشف می‌کند. کتاب «باستان‌شناسی، کشف رازهای گذشته» درباره‌ی این علم جالب و هیجان‌انگیز است. کتابی که با 25 فعالیت و سرگرمی به خوانندگان نوجوان کمک می‌کند به صورت عملی به تمرین باستان‌شناسی بپردازند. 
 
در این کتاب، مطالبی درباره‌ی «نقشه‌برداری سطحی از منطقه‌های باستانی»، «الک کردن خاک محل حفاری» و «روش پیدا کردن آرامگاه‌های مخفی فرعون‌های مصر» آمده است. در کنار این بحث‌ها، خوانندگان تمرین می‌کنند ابزارهایی شبیه ابزار عصر سنگ بسازند و با استفاده از بازیِ ردیف‌کردنِ عکس ماشین‌های قدیمی و شماره‌ی ثبت اشیای امروزی برای پی بردن به تاریخ ساختن‌شان، هم لذت می‌برند هم به دیدی کلی از تاریخ بشر و علم دست می‌یابند. 
 
گاه‌شمار تاریخ بشر، تعریف باستان‌شناسی، روش کار باستان‌شناسان، مطالبی درباره‌ی انسان‌های نخستین، دوره‌ی یخبندان و دوره‌ی نوسنگی، نخستین تمدن‌ها، کشورهای یونان و روم، دنیای نو و باستان‌شناسی تاریخی سر فصل‌های این کتاب را تشکیل داده‌اند. 
 
«ریچارد پنچیک»، نویسنده‌‌ی این کتاب دکترای انسان‌شناسی دارد و 15 کتاب دیگر نیز نوشته است. او در ابتدای این کتاب نامه‌ای به خوانندگان ایرانی اثرش نوشته و در آن از علت‌های مختلفی هم‌چون حجم محدود کتاب صحبت کرده است که سبب شده نتواند به اندازه‌ی کافی به تاریخ ایران بپردازد. 
 
در بخشی از یادداشت این نویسنده آمده است: ایران گذشته‌ای بسیار غنی و شکوهمند دارد و میراثی که از هزاران سال پیش به جا مانده است از زیبایی و نوآوری حکایت می‌کند. چشم‌انداز ایران در طول تاریخ آراسته به بسیاری شهرهای مهم بزرگ و کوچک است. 
 
در سال‌های اخیر حفاری‌های باستان‌شناسی در این سایت‌ها(اصطلاحی که باستان‌شناسان برای مناطق باستانی به کارمی‌برند) به ما کمک کرده‌اند اطلاعات زیادی درباره‌ی زندگی و فرهنگ ایران باستان به دست‌ آوریم... . امیدوارم پس از خواندن این کتاب شوق مطالعه‌ی بیش‌تر را درباره‌ی باستان‌شناسی، مخصوصاً درباره‌ی گذشته‌ی کشورتان، در خود احساس کنید. 
 
«کاترین ناتیل»، متصدی موزه‌ی «گارویز پوینت» در‌باره‌ی این کتاب گفته است: «من اکیداً خواندن کتاب «باستان‌شناسی» را به کسانی که می‌خواهند در آینده باستان‌شناس شوند یا کسانی که در این‌باره کنجکاوند، سفارش می‌کنم.» 
 
«جان وتر»، رئیس دپارتمان مردم‌شناسی دانشگاه آدلفی هم این کتاب را کتابی همه فهم درباره‌ی کشف گذشته‌ی انسان به دست خودش معرفی کرده است. 
 
کتاب «باستان‌شناسی، کشف رازهای گذشته» را «ساقی نخعی‌زاده» ترجمه کرده و انتشارات «ققنوس» این کتاب را در 2 هزار نسخه و با قیمت 4500 تومان روانه‌ی بازار کتاب کرده است. 
 
ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه