گروه انتشاراتی ققنوس | هیچکاک کارگردانی با تعابیر هگلی: خبرگزاری کتاب و «لاکان_هیچکاک»
 

هیچکاک کارگردانی با تعابیر هگلی: خبرگزاری کتاب و «لاکان_هیچکاک»

خبرگزاری کتاب

11 تیر 1387 ساعت 16:29 
کتاب «لاکان_هیچکاک» که برنده جایزه اولین دوره کتاب سال سینمای ایران در سال 86 شناخته شد از سوی نشر ققنوس به چاپ دوم رسید._
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب « لاکان_هیچکاک» مجموعه ای است غافلگیر کننده و نامتعارف از تحلیل‌ها و تفسیرهایی ناب و بدیع در باب فیلمسازی که به نظر می‌رسید حرف تازه‌ای درباره او نمی‌توان زد. 
در این کتاب گروهی از متفکران و نظریه‌پردازان مکتب اسلوونی به همراه منتقدان نسل سوم پایه دو سینما که گرایش لاکانی را در نقد فیلم دنبال می کنند، یکی از درخشان‌ترین و معتبرترین متون نظری در باب سینما را رقم می‌زنند. 
کتاب «لاکان_هیچکاک» برای نخستین بار در دهه 1980 در فرانسه چاپ شد و از نخستین دستاوردهای مکتوب مکتب روانکاوی اسلوونی است. مکتب روانکاوی اسلوونی که می‌توان به شکلی فشرده آراءش را در این کتاب دید، واجد مختصاتی است که آن را از دیگر سنت‌های لاکانی مجزا می‌کند. هنگام ظهور مکتب اسلوونی دو قرائت از لاکان در فرانسه رایج بود. قرائت نخست از آن ژاک آلن میلر بود که بر مفهوم امر واقعی در واپسین مرحله فکری لاکان تاکید داشت و آن را به عنوان مفهومی می‌خواند که در برابر امر نمادین مقاومت می‌کند. قرائت دوم هم متعلق به لویی آلتوسر بود که تفسیری مارکسیستی از لاکان سوژه‌ای را طرح می‌ریزد که با ماتریالیسم تاریخی مارکس قابل قیاس است. 
اسلاوی ژیژک ویراستار انگلیسی کتاب «لاکان_هیچکاک» و مازیار اسلامی ویراستار فارسی آن است. این کتاب به سه بخش کلی جهانی: مضامین، جزئی: فیلم‌ها و فردی: جهان هیچکاک تقسیم‌بندی شده‌است. این تقسیم‌بندی بر اساس رویکردی هگلی انجام شده است. امر کلی یا جهانی اشاره به هیچکاک در مقام یک فیلمساز تحقق یافته دارد، اشاره به آنچه که امروزه در مطالعات سینمایی از آن به عنوان سینمای هیچکاک یا جهان هیچکاک یاد می‌شود. کارگردانی که به تعبیر هگلی ایده خود را تحقق بخشیده است. همان کلیتی که به امر جزئی یا خاص یعنی همان فیلم‌های هیچکاک مشروعیت می‌بخشد، همان فیلم‌هایی که تک تکشان بر این مفهوم کلی یا جهانی هیچکاک گواهی می‌دهند؛ فیلم‌هایی که در مقام امر جزئی برسازنده این امر کلی یعنی «سینمای هیچکاک‌»اند. 
کتاب «لاکان_هیچکاک»، با عنوان فرعی «آنچه می‌خواستید درباره لاکان بدانید، اما جرئت پرسیدنش از هیچکاک را نداشتید» در 384 صفحه از سوی نشر ققنوس به چاپ دوم رسیده‌است.
 
 
ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه